vrijdag 6 april 2012

Antirimpelcrèmes

Bij Pauw & Witteman aan tafel zit NCRV-programmamaakster Jetske van den Elsen die tijdschriftadvertenties anti-rimpelcrème misleidend vond (en vindt) en er bij de Reclame Code Commissie klachten over heeft ingediend. Er gaat veel geld om in de cosmetica-industrie. Vrouwen geven enorm veel geld uit aan crèmes, terwijl ze wéten dat het niet helpt. 

Ze is in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie. Ze maakte bezwaar tegen de claims ‘langdurig liftend effect’ en ‘de huid wordt volledig getransformeerd in vier dagen’. De Reclame Code Commissie oordeelde dat er onvoldoende bewijs is voor deze twee beloftes en beveelt de fabrikant aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Ook naar hoger beroep heeft ze weer gelijk gekregen.

Zij is de enige vrouw aan een tafel bij Pauw & Witteman. Ze zit daar tussen de mannen die over belangrijke zaken spreken, zoals de rechtszaak tegen Robert M, en het verbod op stage lopen voor kinderen van 'illegalen', die hier zolang zij nog in Nederland zijn wel een opleiding mogen volgen maar geen stage lopen. Minister Kamp versus de Amsterdamse wethouder Asscher.

Ik kan er niets aan doen, ik vind zo'n onderwerp als crème dan ook onnozel. De mannen gaan quasi-serieus op in, ze weten dat ze vrouwen serieus moeten nemen, althans het gevoel geven dat ze ze serieus nemen. Geen van die mannen smeert, zeggen ze desgevraagd, en ze hebben allemaal rimpels van hier tot Tokio. Daar lijken ze niet mee te zitten. Van den Elsen is de jongste, maar zij smeert volop. Waar gáát het over? 

Maar ik geloof dat ze zegt dat er jaarlijks 80 miljoen omgaat in die crèmes. En ik moet toegegeven, ook al wil ik het niet, mij houdt het af en toe ook bezig. Ik wil niet van die dure crèmes, omdat ik het allemaal oplichterij vind, maar toch blijf je twijfelen. In 2008 was er een hype dat de antirimpelcrème van de Aldi de beste zou zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten