dinsdag 2 juni 2015

Overschilderen

In het Cobra Museum in Amstelveen stuit ik op een tentoonstelling van de Oostenrijkse kunstenaar Arnulf Rainer. 'Übermahlen', ofwel 'overschilderen' is de titel. Dat is ook letterlijk wat het is. Rainer schildert over foto's en ander beeld heen, het liefst met handen en vingers. Eerst manipuleert hij de foto, sommige delen worden uitgelicht of uitgesneden en daarna begint het verven. In het geval van Rainer was het meer 'vegen' en 'slaan', al is hij daarmee gestopt toen hij wat ouder werd en de inspanning hem teveel werd. Maar zijn stijl is onmiskenbaar. 

'Rainer is een woesteling, een maniakaal kunstenaar die zijn dierlijke onderbewustzijn op het doek smijt. Met penselen, pennen, krijt of met zijn handen, tot bloedens toe', kopt de Volkskrant.

Je hebt de neiging te roepen: dat kan een kind ook, net als vroeger bij Karel Appel. Maar het is behoorlijk eigenzinnig en verontrustend en roept allerlei betekenissen en associaties op. Bijvoorbeeld: hoe achter/onder een grauwe werkelijkheid ijle schoonheid verborgen kan liggen.  

ainer, die samen met onder meer Karel Appel een nieuwe draai gaf aan het expressionisme, werd vooral bekend door zijn 'Übermalungen'. Letterlijk vertaald: Rainer schildert foto's en ander beeld over, het liefst met handen en vingers! Eerst wordt de foto gemanipuleerd, sommige delen worden uitgelicht of uitgesneden en daarna begint het verven. In het geval van Rainer was het meer 'vegen' en 'slaan', al is hij daarmee gestopt toen hij wat ouder werd en de inspanning hem teveel werd. Maar ook nu nog is zijn handschrift onmiskenbaar te zien. - See more at: http://www.dagjeweg.nl/nieuwsredactie/20518/Arnulf%20Rainer%20drukt%20zijn%20eigen%20handschrift%20op%20de%20kunst#sthash.4iAnrs0d.dpuf
ainer, die samen met onder meer Karel Appel een nieuwe draai gaf aan het expressionisme, werd vooral bekend door zijn 'Übermalungen'. Letterlijk vertaald: Rainer schildert foto's en ander beeld over, het liefst met handen en vingers! Eerst wordt de foto gemanipuleerd, sommige delen worden uitgelicht of uitgesneden en daarna begint het verven. In het geval van Rainer was het meer 'vegen' en 'slaan', al is hij daarmee gestopt toen hij wat ouder werd en de inspanning hem teveel werd. Maar ook nu nog is zijn handschrift onmiskenbaar te zien. - See more at: http://www.dagjeweg.nl/nieuwsredactie/20518/Arnulf%20Rainer%20drukt%20zijn%20eigen%20handschrift%20op%20de%20kunst#sthash.4iAnrs0d.dpuf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten