Bij het liggen wachten tot het weer weer over is helpt een boek lezen ook goed. Zo las ik 'Op zoek naar Ramona' van Kader Abdolah. Hij leest heerlijk weg. Hoofdpersoon is Pieter Rademaker, een succesvolle Amsterdamse kunstschilder, gevestigd, in een witte middenklasse bubble, door zijn recalcitrante puberdochter Ramona steeds meer in aanraking komt met de multiculturele samenleving in al zijn goede en kwade facetten. Hij heeft weinig contact, ze woont overal en nergens, verkeert met een wulpse Turkse vriendin Ayşe en komt terecht in kringen van drugshandel en prostitutie. Hij komt ook in aanraking met een Ethiopische kunstenaar die zonder papieren hier al 13 jaar woont. Zij worden bevriend alsook met de Iraakse kruidenier. Hij krijgt een relatie met Ayşe en die vindt een baan in de bejaardenzorg. Hij gaat heel anders schilderen, meer multiculti onderwerpen en krijgt daarmee een grote tentoonstelling in het Rijksmuseum. Uiteindelijk raakt Ramona steeds meer gelieerd aan een moskee en verdwijnt zij, waarschijnlijk als IS-bruid. Nou ja, de kritiek op dat boek is dat het allemaal veel te rooskleurig wordt weergegeven. Ik heb er wel van genoten.
Lucie Theodora
vrijdag 26 juni 2026
Hitteplan
WK
Wat we wel gemeenschappelijk hebben is de familie (elk jaar de Kerst) en het WK. Vannacht speelt Nederland tegen Tunesië, van 01 tot 03 uur. Zij gaat echter niet bij ons kijken, maar bij haar ouders te Heerde.
De hitte blijft een puntje van aandacht. We hebben even de schuifpui open maar dan komen er allemaal motten binnen vliegen, voor het tv-scherm. Oranje wint. Dat belooft wat voor de komende weken.
donderdag 25 juni 2026
Binnen - buiten
woensdag 24 juni 2026
De Spaanse margriet van Trudy
Deze Spaanse margriet was knalgeel/oranje met rood, fantastisch in de tuin, maar voor de tekening mist er wit licht. Licht donker. Licht schaduw. Nu heb ik dat een beetje opgelost met witte lijntjes erlangs, en later weer meer knalrood gemaakt.
Op de tuin
dinsdag 23 juni 2026
De roos van Karin
In de weerapp zie ik net dat het komende vrijdag maar liefst 38 graden wordt. Eerder deze week miepten we al over 32 graden. Dus ik zeg tegen de dames: vrijdag doen we geen 'cursus' hoor! Laten we maar gewoon mandala's kleuren. Maar eigenlijk is dat ingegeven door dat ik niet zie hoe zij van die foto's die zij ingestuurd hebben schilderijen kunnen maken. Ik doe maar wat en dan ineens is er een wonder geschied en is het wat geworden. Maar hoe draag je dat aan hen over?
Ik probeer de roos van Karin. Zit het er in?






