zaterdag 20 juni 2026

Onweer

In de achtertuin is het in de schaduw de hele middag en avond 35,9 graden. Pff. Binnen is het 'slechts' 29 graden dus we houden alles potdicht en elk uur check ik vol verwachting de diverse weer-apps of en hoe laat het onweer komt. 

Die apps zorgen voor schijnzekerheid, want de voorspellingen zijn elk uur totaal anders. Je zou zo graag een einde aan die drukkende hitte willen en checkt vaker dan goed voor je is. Want als het gaat regenen hoef ik niet te gieteren. Maar dan wordt er weer wel, dan weer geen regen voorspeld. Het voorspelde front verdwijnt op de Buienrader ineens via Amsterdam naar West-Friesland. Er is geen peil op te trekken. Uiteindelijk ga ik om 21 uur dan toch maar sproeien en gieteren. 

Vanaf 22 uur begint het toch te onweren, urenlang, en hard! De temperatuur buiten daalt in een paar minuten wel tien graden. Opeens hebben we Code Oranje hier in de provincie, en in heel Nederland. Ik geniet enom. Pas de volgende morgen zie ik dat het helemaal niet zo leuk was en dat er heel veel ongelukken met omvallende bomen en branden zijn geweest.




vrijdag 19 juni 2026

Zadeldek

Herstellen. De afgelopen dagen in het klooster heb ik goed onderscheid leren maken tussen stoelen. Houten harde stoelen en banken, in grote getale aanwezig in zo'n klooster, dat gaat niet, ook niet met een kussen erop. Maar op stoelen met zachte stoffen zittingen plus kussen houd ik het best even uit. 

Als eerste daad vandaag weer thuis bestel ik online een zadelhoes met gel en een fietsonderbroek met zeem. Ik houd het niet meer uit zonder fiets. Ik wil heel graag een wat  wijdere wereld in. 

Vandaag is 35 graden voorspeld en ik wil echt even naar de tuin. Beetje gieteren, beetje maaien en beetje onkruid trekken. Alles met mate. Gisteren heb ik bedacht dat ik het gieteren ook met hálve gieters kan doen. Tenslotte mag ik max 5 kilo tillen, dat is een halve gieter. Het is alleen maar twee keer zo vaak lopen. Dat doe ik graag.

Maar twee keer een half uur lopen naar de tuin onder de moordende zon is zeker geen pretje. Dus voor nu vind ik een kussentje voor op mijn zadel. En het gaat. Tot de tuin dat haal ik wel. Tot mijn onuitsprekelijke vreugde ligt mijn tuin in de ochtend geheel in de schaduw. 


Een echte Theodora

De laatste tekening vanuit Egmond. Egmond-aan-Zee is het geworden. Het is er niet zo mooi, maar dat is geen van de Nederlandse badplaatsen. Grote appartementencomplexen direct tegen de duinen aan. Er staat er een appartement te koop met uitzicht op zee, ruim 9 ton vraagprijs. Niets aan, geen winkel in de buurt, alleen maar die te dure flats waar altijd tijdelijk toeristen in wonen. 

Ik teken natuurlijk het meest pittoreske, de vuurtoren, niet die flats, al staan ze er rechts nog net op. Het heeft iets universeels, die tekeningen die ik ter plekke maak. Ze zijn al jaren in precies dezelfde sfeer. een echte Lucie Theodora.

donderdag 18 juni 2026

De Schie

Gelezen: 'Ze vliegen nog altijd over de Schie' van de Iraans-Nederlandse schrijver Kader Abdolah (1954), sinds 1988 in Nederland. Ik vond het boek in onze buurtbibliotheek. Heel bijzonder, verrassend, meeslepend. 

Het speelt in een appartementencomplex in Delft, een oud gebouw van de TU. Abdolah woont in Delft. Ik dacht dat hij in Zwolle woonde, maar dat was alleen zijn eerste jaren in Nederland. 

De roman vertelt over een aantal bewoners van dat appartementencomplex. Ernesto, de man die niet weet waar hij vandaan komt, goudsmit. Een vrouw Alejandra uit Guatemala met haar vierjarige dochtertje Amalia. Zij heeft een paar jaar geleden met een Nederlander heeft geslapen, zegt ze, en die is volgens haar daar de vader van Amalua en hij woont volgens haar in dat complex. Hij ontkent alles. 

Er wonen ook diverse oudere vrouwen, vaak weduwen, die veel tijd met elkaar doorbrengen en alles met elkaar bespreken en voor elkaar zorgen. Een van hen is Henny, de vrouw die alles weet. Een man Peter ziet eruit als een Japanse sumo worstelaar maar is een Duitser. Met zijn allen proberen ze het mysterie op te lossen, door Alejandra te helpen een DNA-test te doen. Ondertussen logeren Alejandra en Amelia bij Ernesto. Amelia heeft een speciale band met katten en wandelt met alle katten uit het complex. Ernesto heeft er een werkplaats, waar hij in de krochten een hele inboedel van een Joodse familie uit de oorlog vindt. 

Het is verrassend en grappig en wijs. Het verhaal hangt van de toevalligheden en vraagstukken aan elkaar. Veel is onduidelijk over ieders gesvhiedenis, maar het gaat om het heden en daarin vormen deze mensen een mooie gemeenschap met elkaar. En ook dat is tijdelijk want de mensen gaan dood en dan komen er weer nieuwe mensen wonen. In zo'n stad als Delft.

Aanleiding om me een beetje in de Schie te verdiepen, een waterweg tussen Delft en wat tegenwoordig de Nieuwe Maas heet maar ooit de Merwede. Vlak vóór de Merwede splitste deze Schie in meerdere kanalen: naar Rotterdam, naar Delfshaven, en naar Schiedam en naar
De waterwegen waren voor de spoorlijnen de belangrijkste reisroutes en aanvoerroutes voor goederen. Ze waren in het begin bezit van de steden, die uitmaakten wie erover varen mochten. Het voert allemaal veel te ver, maar er is een Atlas van de Schie.

woensdag 17 juni 2026

Schilderij

Van kloosterretraites kom ik doorgaans terug met een paar mandala's en een tekening van het gebouw. 

Maar deze abdij is zo complex én omgeven door bomen dat het niet lukt om een geschikt stukje of het geheel op de foto te krijgen. Heel frustrerend, want er hangen hier drie prachtige schilderijen van de abdij. 

Ik loop nog speciaal een rondje om het geheel heen voor een ultieme foto, maar nee. Vanaf het grasveld vanuit het dorp zie je voornamelijk bomen. Zie linksonder. Die schilderijen die hier hangen zijn kennelijk van vóór die bomen. 

Ik heb wel wat gemaakt, maar niet iets van het klooster. Wat ik wel gemaakt heb: een dahlia, een mandala en een strand-/vuurtoren-gezicht zijn nu de score.

Hittegolf?

We worden almaar gewaarschuwd voor een op handen zijnde hittegolf, code geel en een hitteplan. Maar het is de hele dag bewolkt en er waait een straffe bries. 

Behalve het zicht op de garnalenkotter is de strandervaring vandaag van een geheel andere orde dan die van gisteren. Grijs. Leegte. 

Ook mooi.

dinsdag 16 juni 2026

Strand

Heb hier nog niet vermeld dat we naar het strand zijn geweest. Te Egmond aan Zee. Hoe kan ik dat event-je overslaan? 

Het kou-en-regenfront is eindelijk weggewaaid. Er komt weer een hittegolfje aan. Vandaag is het gelukkig nog koel-zonnig. Zo leuk aan het strand. Al dat licht en al die oeverloos blije mensen, kindjes, honden. O!

Uit Minsk

Bij het avondeten wordt oosters-orthodoxe muziek gedraaid. Gisteren waren het de monniken van Chevetogne, dat is nogal laag en diep, en vandaag zijn het vrouwenstemmen. Echt mooi. 

Dit is het cd-hoesje Niet erg leesbaar, dat Cyrillische schrift. Hoe Google je zoiets? Maar op de achterkant staat in het Frans dat het gaat om de Soeurs de St. Elisabeth uit Minsk, Belarus. Het is een nog vrij jonge orde, gesticht in 1999, Russisch orthodox. Ze helpen veel mensen met psychiatrische problemen. Ze waren erg populair, maar de laatste jaren hebben ze echter veel kritiek gekregen omdat ze de kant van Rusland kozen in de oorlog tegen Oekraïne. 

Hoe dan ook: erg mooie muziek.


M. Asscher

Ik houd heel erg van kloosterboekhandels die ook breder boekenaanbod hebben dan katholieke lectuur. Hun keuze uit literaire boeken spreekt me aan. Bij de winkel aan de Rijnstraat in Amsterdam ('Plein van Siena') leerde ik Vonne van der Meer kennen. Maar die is dicht. Zulke winkels zijn er haast niet meer. Er was er ook een in Hoofddorp. Deze bij de Adelbert Abdij is ongeveer de laatste der Mohikanen. Er schijnt er ook nog zo'n boekwinkel in Wittem in Limburg te zijn. 

Hier sta ik nu met de nieuwste Joke van Leeuwen en de nieuwste Maarten Asscher in mijn handen. Ik koop Asscher. Ik heb heel wat van hem gelezen. In mijn werk kwam ik hem af en toe tegen. Toen was hij nog directeur. Eerst van een uitgeverij, later van een boekhandel. Ik heb hem een paar keer mogen interviewen. Hij was heel beschaafd en voorkomend, alwetend, maar op grote afstand. Aan hem kon je moeilijk tippen. Hij was net zo oud als ik, maar mijlenver verheven.

Toen hij directeur àf was werd hij schrijver. Veel oog voor kleine details. Zijn boek over de dingen (voorwerpen) waar hij van hield vond ik mooi, als ook zijn boek over fietstochten door Nederland. Die waren niet zo intellectueel. Wel diep geïnteresseerd in de dingen. 

Nu schrijft hij over de kanker die hij gehad heeft, aan de dood ontsnapt, zware kuren, bijna dood. Maar behalve de stukken over het ziekenhuis gaat het vooral weer over literatuur. Over sterfelijkheid. Enorm erudiet. Ergens schrijft hij dat zijn leven sterk verliteratuurd was/is. Voor mij zijn de stukken die wel over het ziekenhuis gaan en over de overweldigende liefde van familie en vrienden dan ook de meest pakkende stukken. En hoe hij dat is gaan waarderen. Dat zijn familie en vrienden veel meer voor hem doen dan hij indertijd. Dat hij meer interesse toont in anderen. Diep herkenbaar.

Getijden

Je hebt in zo'n klooster de hele dag door gebedsdiensten. Getijdendiensten. Om 06u de Lezingendienst; om 07.30u de Morgendienst, om 9.30u de Eucharistie, om 12.30u de Middagdienst, om 17.30u de Avonddienst en om 20u de Dagsluiting ofwel de Completen. De monniken zingen dan psalmen en bidden gebeden met voortdurend opstaan en zitten. Ook al geloof ik er allemaal niet in, het heeft het iets heel moois. Die mannen die hier hun leven met elkaar leven, totale toewijding, en zo'n mooie spirituele en culturele plek in stand houden, al vele vele eeuwen. 

En daarbij hebben ze dus een Gastenhuis. En een boekhandel. En een kaarsenmakerij. En een boomgaard met speciale appel rassen. Er zijn circa 10 gasten. Er is een shift gasten van maandag tot donderdag en een van vrijdag tot zondag. We  betalen €70 per etmaal en krijgen eenvoudig doch goed biologisch eten. Het middagmaal genieten we in de refter (eetzaal) bij de monniken, de broodmaaltijd krijgen we in de gastenkamer. Het eten gaat in stilte. Je geniet van het eten, is het idee.

De spelregels van zo'n verblijf zijn: meedoen met de diensten en in stilte hier zijn. Je kan prachtig wandelen in de omgeving. De rust en stilte zou je kunnen aanvliegen, maar als je dat kan is het bijzonder helend.

Met de kaarsrechte keiharde houten banken is het echter niet te doen voor mijn tere gestel. Ook niet met een kussen. Au au. Daar doe ik even niet meer mee.

Afgezien van dat ongemak is het hier mooi. Het klooster hangt vol kleurige uitgesproken kunst, de grote tuin is geweldig, alsook de (boek)winkel.  

Muziek kijken

Over Early Music-tv gesproken: het is wel de vraag wat het kijken naar een concert voor meerwaarde heeft boven louter luisteren. Live snap ik het: het zijn tenslotte mensen van vlees en bloed die die muziek maken. Maar dit is vrij statische opnamen. Ze hebben maar een paar camerastanden. Een camera komt heel dicht bij de musici, zodat hun lichamen, uiterlijkheden, kleding, houding ineens bovenmatig veel aandacht krijgen. 

De catalogus van EM-tv is niet zo toegankelijk, tenminste niet voor mij als nieuwkomer. Ik moet er mijn weg nog vinden. Als je geen namen van musici, componisten, stijlen hebt is er haast geen beginnen aan. Sporify doet dat goed, die introduceert je steeds weer bij muziek waar je van houdt. Je eigen bubbles en daar een beetje omheen. Dus ik vraag K. om een tip en zij komt met de groep 'L' Arpeggiata' van Christina Pluhar.

En zo kom ik bij een concert van hen met de Zweedse zangeres Malena Erman. Hoogblond en met een enorm weelderige boezem. Ik kan er niets aan doen, maar de aandacht gaat steeds naar die boezem. Dus ik ga maar weer eens googelen, blijkt zij de moeder van Gretha Thunberg te zijn, de milieuactiviste.

https://emtv.online/

maandag 15 juni 2026

Egmond Binnen

Ineens verblijf ik in een kamer in het Klooster van Egmond. Ik woon in kamer 29, Bobby in kamer 28. Het is al weer jaren geleden dat we hier waren. 

Het is altijd wennen de eerste dag maar na verloop van tijd geweldig weldadig. Het zijn sobere kamers zonder opsmuk, maar wel met eigen douche en toilet. Je beweegt hier mee met het dagritme van de monniken, gebedsdiensten, maaltijden. Vaste punten in de stille dagen. Er zijn circa twaalf gasten, maar die praten niet met elkaar. Ook niet tijdens de maaltijden. 

Er is hier een bibliotheek, een tuin, een boekwinkel en een museum. Er zijn de duinen en er is de zee. Die is 3,5km lopen recht door de duinen. Ik heb tekenspullen mee, een boek, en muziek. 

K. heeft me een jaarabonnement cadeau gedaan op Early Music Televisie, EMTV, daar zijn registraties te zien van concerten van het Festival Oude Muziek. Dat is wel mooi hier in het klooster.

zondag 14 juni 2026

Het jaar van Fortuyn

Gekeken naar de dramaserie 'Het jaar van Fortuyn' uit 2022. Ik weet niet waarom ik indertijd niet gekeken heb, want de serie is de hemel in geprezen en inderdaad zeer de moeite waard. 

Het jaar van Fortuyn was 2001-2002, alweer 25 jaar geleden. Als de dag van gisteren. Vooral herinner ik me het tv-debat na de overwinning van Leefbaar Rotterdam waarin Ad Melkert en Dijkstal Fortuyn probeerden te negeren. Hier gaat het vooral over Melkert (gespeeld door Ramsey Nasr) en Pim Fortuyn (gespeeld door Jeroen Spitzenberger, die ik verder niet ken. Vijf lange afleveringen, van begin tot het eind geboeid.

Ad Melkert die door Wim Kok als zijn opvolger was aangewezen maar die daardoor aan de leiband liep en geen kritiek mocht hebben op de Paarse kabinetten. Een misschien wel slimme en goedbedoelende man maar een zonder uitstraling en charisma. En overtuigd van de oppermacht van de PvdA. Die van 45 naar 23 zetels wegzakte. Fortuyn vermoord, Melkert vermorzeld.


zaterdag 13 juni 2026

Courgette

Herstellen. Zus3 gaat vandaag helpen met een stukje tuin. Zes weken is hij nu niet bijgehouden dus het is nog steeds een enorme bende, hoewel ik maandag al wel wat gras gemaaid heb.

We gaan eerst weer naar de kwekerij in Harmelen voor het plezier van wat nieuwe plantjes. Ik koop er een gele courgette (links) en een aubergine (rechts), wat margrieten en twee plantjes streptocarpus (Kaapse primula). Die had ik vorig jaar ook en die bloeiden eindeloos.

Omdat ik niet mag bukken en tillen verwijdert Zus3 veel onkruid en uitgegroeide sla, en zet daar de nieuwe planten voor in de plaats. De border in kwestie oogt meteen weer hoopvol. 

Verder is de braam gigantisch aan het woekeren. Ik knip er hier en daar wat slierten van af. Beetje zinloos maar het oog wil ook wat. De Surinaamse buurman roept door de heg mijn braam ook bij hem woekert. Hij eist dat ik die bij die verwijder. Dat gaat nu even niet buurman, zeg ik. Ik geloof niet dat hij mij hoort. Vier vuilniszakken met afval voeren we af. 

Ik ben Zus3 diep diep diep dankbaar. Eenmaal thuis slaap ik weer twee uur. Heel benieuwd wanneer ik weer met de fiets kan. Ik ga me vast oriënteren op zachte zadeldekjes en fietsbroeken.

vrijdag 12 juni 2026

Bieten

De bieten (ik kocht ze een maand of wat geleden in Harmelen als 'kroten') in de moestuinbak zijn ineens enorm. Die moeten gebruikt. Maar hoe? 

Bij AH vind ik een leuke bietenstamppot met warmgerookte zalm. 


donderdag 11 juni 2026

Dertigers

Het regent nogal. Niet al te uitnodigend. Vandaag maar een serie. 

Alle keren dat ik aan de tv-serie 'Dertigers'  begon heb ik alle afleveringen zo snel mogelijk bekeken. Het is nu het zevende seizoen. Tevens laatste seizoen. Jammer, want ik ben elke keer helemaal verslaafd aan alle personages en hun vraagstukken. Na seizoen 4 hebben ze de hele cast vernieuwd, want die eerste lichting dertigers was inmiddels allemaal veertigers geworden. Dertigers zitten nog meer te klooien met relaties, banen, dromen, wonen. De (meeste) veertigers hebben vaste banen, huizen en kinderen.

Zo heb je Laura, inmiddels getrouwd met Jonas en ze willen heel graag een kind, het vorige seizoen ook al, maar Jonas had/heeft zeer zwak zaad. Nu is ze zwanger, maar dat is waarschijnlijk van een slippertje dat ze gemaakt heeft met een oud-collega. Niet dat Jonas dat weer, hij is een blije aanstaande vader. Maar de oud collega is er achter gekomen en die wil de vader zijn. Heel stressvol. Hoe loopt dit af?

Laura's zusje heet Suus en die wil helemaal geen kind. Zij was met Reva (een Iraanse acteur) maar ze besloot zonder met hem te overleggen tot een abortus en nu is het uit. Nu is Reva met Ada, maar die is ook vriendinnen met Suus dus Ada wil niet uitkomen voor haar relatie met Reva. Ada mag voor school een half jaar naar Japan. Dus daar staat Reva weer.

En zo leef je met iedereen mee.

woensdag 10 juni 2026

De kraai

Al voor de tweede keer ben ik drie keer achtereen aangevallen door een kraai. Ik loop dan over het voetpaadje op de middenberm van de Prins Bernhardlaan, onder hoge iepen, en ik word vanuit het niets aangevallen, vlak boven mijn hoofd. Niet een keer, maar drie keer. Hij (zij?) volgt me van iep tot iep en duikt dan van achteren op me.

Gelukkig hebben we AI. Waarom valt een kraai mij aan?  'Als een kraai je aanvalt, betekent dit in de praktijk bijna altijd dat je te dicht bij zijn nest of jongen bent gekomen. De vogels doen dit uit beschermingsdrang. Dit gedrag komt voor tussen eind maart en eind juni.' 'Kraaien zijn extreem intelligent. Ze kunnen menselijke gezichten onthouden. Als ze jou als een bedreiging zien, kunnen ze je vaker doelgericht opzoeken. Wat kun je doen? Loop rustig weg: Blijf niet stilstaan en ga niet rennen. Houd een paraplu boven je hoofd als schild. Pas je route aan: vermijd de specifieke boom of straat voor een paar weken. Rond juli zijn de jongen zelfstandig en stopt de agressie. Dat een kraai je specifiek van achteren aanvalt, is typisch tactisch gedrag. Kraaien zijn slimme strategen en kiezen bewust voor een verrassingsaanval vanaf de blinde vlek. Ze weten heel goed dat mensen groter en sterker zijn. Ze vliegen je van achteren aan omdat ze weten dat je ze dan niet ziet aankomen. Vaak raken ze je net niet aan, of schrammen ze alleen je achterhoofd.'

dinsdag 9 juni 2026

Herstellen

Maandagochtend loop ik 's morgens al om negen uur naar de tuin. Het is een half uur lopen, en inmiddels is dat goed te doen. Ik ga een beetje rondhangen en proberen stukjes grasveld te maaien met de grastrimmer. Onkruid wieden is uit den boze.

Dat maaien. In de 'leefregels' die ik na de operatie mee naar huis heb gekregen staat dat ik max 5 kilo mag tillen. Zo'n grastrimmer weegt haast niets (1,5 tot 2 kilo), en daar bovenop komt de accu van 400 of 600 gram. Ik vind dat ik het wel kan proberen. Langzaam werken, vooral niet wild bewegen. Pauzes inlassen. Zus4 vindt dat ik het niet moet doen, niet, maar ik meen dat het kan. Het ding is zo licht. Ik voel er niets van. Als ik een boodschappentas optil (niet doen) voel ik dat echt wel. Het gras staat behoorlijk hoog door het vochtige weer, dus als dat gekortwiekt zou zijn geeft dat grote voldoening. Ik zal het aan de zuster vragen, beloof ik. 

Om elf uur loop ik weer terug naar huis en daarna slaap ik de rest van de dag. Vandaag dus maar niet. Ik ga een mandala inkleuren. Wel in een tuinsfeer.

PAAZ

Gezien op Netflix; de film PAAZ, naar het gelijknamige boek van Myrtle's van der Meer. 'n Bestseller. Het verhaal van een jonge boekenuitgeverij-redactrice die op een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis terecht komt nadat ze met haar auto te water is geraakt. Wat later een zelfmoordpoging bleek te zijn. Ze is ambitieus, ijverig, nooit klaar met haar werk, heeft een leuke vriend, liefhebbende ouders, en is naar buiten toe altijd optimistisch. Maar alles een beetje te. Als je maar een beetje van de GGZ weet zie je dat er weinig van klopt. Zo snel word je niet opgenomen. Nou ja, misschien wel na een zelfmoordpoging. Het is een onderhoudende film, niet zwaar. Het raakt me niet erg, het boek deed dat indertijd meer. Ik las het in 2012, maar ik kan me niet meer herinneren of ik het toen zwaar vond of licht.

zondag 7 juni 2026

Stadsnomade

En hoe verging het de Schotse Amy Liptrot, zie vorige blog, nadat ze haar alcoholverslaving had overwonnen en dat succesvolle debuut had geschreven (2016)? In 2022 verscheen haar tweede boek: Stadsnomade. Ik vind het in de e-bibliotheek.

Het was toch een beetje saai op dat Orkney-eiland zonder stadsgedruis en geen zicht op een nieuwe vriend en ze verkast voor een jaar naar Berlijn. Geen alcohol en drugs meer, maar toch wel op zoek naar een soort van grotestadsbedwelming. Ze verhuist van onderhuur naar onderhuur, van wijk naar wijk. Ze is als een gek online, op zoek naar bijzondere plekken en mensen. Ze wil weer een man. Seks. Haar obsessieve manier van schrijven sleept je weer mee, nu in haar internetgedrag.

Op een gegeven moment heeft ze dan een vriend, een Duitser, hij is het helemaal, hij wil met haar mee terug naar de Orkneys en kinderen, maar dan ineens is het over en uit. Ze heeft geen idee waarom maar hij wil niet meer en hij is onbereikbaar. Groot liefdesverdriet. Ze gaat weer terug naar Schotland.

Hoe het daarna weer verder gaat is de vraag. Heden ten dage heeft ze een man en twee kindjes met wie ze weer op de Orkneys woont. Of dat jonge gezinsleven in de toekomst ook zulk bezeten proza oplevert is maar de vraag.

The Outrun

Gezien op NPO Start de film The Outrun naar de gelijknamige roman van de Schotse journalist en schrijfster Amy Liptrop. Het verhaal speelt deels in Londen maar grotendeels op de Schotse eilandengroep de Orkneys. 

Toen ik indertijd bij verschijnen van de vertaling van de roman een interview zag met de schrijfster bij 'VPRO Boeken' heb ik het meteen gekocht en zijn we naar Schotland op vakantie gegaan, waaronder naar de Main Island op de Orkneys. Van de film herken ik flarden en als ik in mijn blog terugzoek blijk ik de film in 2024 gezien in een van de kleine filmtheaters van Utrecht samen met de Bayerische Freundin

Ik ben weer even onder de indruk van het verhaal, de hoofdrolspeelster, de natuur, de eenzaamheid, de vechtlust. De hoofdpersoon is een jonge vrouw die in Londen helemaal ontspoort door alcoholverslaving. Na een tijd in de Rehab gaat ze terug naar de Orkneys waar haar vader in een caravan woont en schapen houdt en haar moeder helemaal in de Heer is. Die vader heeft psychiatrische problemen en is op en af opgenomen geweest in klinieken op het vasteland want die heb je niet op de Orkneys. Ze is extreem onveilig opgegroeid. En nu is ze daar weer terug. Ze neemt een baantje bij de Vogelwacht om vogels te tellen. En haar alcoholisme te bestrijden van dag tot dag. 


zaterdag 6 juni 2026

Niënhof

Wandelingetje bij Landgoed Niënhof bij Bunnik.  Het is een heel klein wandelingetje, vroeger haalde ik bij wijze van spreken mijn neus ervoor op, zo kort. Maar vandaag is het perfect. 

Eigenlijk hebben we vandaag Familiedag in Amsterdam, eerste zaterdag van juni, maar 30 personen in een kamer of verdeeld over drie sloepen dat is niks voor mij nu. Ik voel me wel triest vandaag. Iedereen wil horen dat het beter gaat. En natuurlijk gaat het beter dan vier drie twee weken geleden. Maar ik kan niet goed zitten en je kan je niet voorstellen hoe dat beperkt.

vrijdag 5 juni 2026

Naar Harmelen

Zus4 uit MeckPom komt op (zieken)bezoek. Met haar elektrische bolide gaan we naar de kwekerij in Harmelen en het Máximapark. Zij heeft voor hun moestuin nog wat andijvie-plantjes nodig en voor het terras lavendel. Ik op mijn beurt wil nieuwe margrieten, dille en koriander, die laatste twee kruidenplantjes hebben de laatste weken ondanks veelvuldig gieteren de hitte niet overleefd. Zij is net zo enthousiast over deze onmodieuze kwekerij als ik. Het is van een totaal andere orde dan iets als de Intratuin.

Het Máximapark is veel te groot om te laten zien. We gaan via de uitkijktoren tot de Japanse Tuin en dan weerom. En dan moet ik in het kader van het herstel nodig een uur een slaapje doen.

donderdag 4 juni 2026

Loki (en Mochi)

Ik had de Bayerische Freundin op bezoek, met haar Cypriotische hondje Loki. Op mijn verzoek kwamen ze met de kampeerbus, want dan konden we ergens wandelen. Vanwege dat ik nog niet fietsen of autorijden kan. Loki achterin de bus in een bench.

Mag ik even the never ending story van de hondjes herhalen? Ik geloof dat ik het al tien keer verteld heb. Zo leuk vind ik het. Het begon met Mochi, het hondje van haar Berlijnse zoon, die door een relatiebreuk en zijn baan  niet meer voor zijn hondje kon zorgen. Steeds kwam het een paar maanden hier, en dan weer terug naar Berlijn, en dan weer hier. Tot zij definitief terug ging naar Berlijn. Toen namen de Bayerische Freundin en haar man een adoptie-pup uit Cyprus, Loki, die precies op Mochi leek. 

Maar al gauw kwam Mochi toch weer naar Nederland. En hadden ze twee van die hondjes. Ik weet nog een filmpje met die sneeuw afgelopen winter dat de Freundin door de twee wilde hondjes werd voortgetrokken over een totaal verijzelde straat. En toen ging Mochi écht terug naar Berlijn. Definitief. 

En nu vertelt ze dat Mochi binnenkort definitief terug naar Utrecht komt.

Sholeh Rezazadeh

Van de Bayerische Freundin krijg ik nog voor mijn verjaardag  een boek cadeau van de Iraans-Nederlandse schrijfster Sholeh Rezazadeh. Ik heb nog nooit van haar gehoord, maar zij heeft al aardig furore gemaakt met haar bloemrijke proza en poëzie. 

Ze woont nog niet zo lang in Nederland, in 2015 hier gekomen door een huwelijk met een Nederlandse man, en ze is meteen als een bezetene Nederlands gaan leren en gaan publiceren. Net als indertijd Kader Abdollah. 

Haar debuutroman heette De hemel is altijd paars. Dat is wat herkenbaarder want daarin werkt een nieuwe Nederlandse in een kringloopwinkel. In dit nieuwe boek is de Iraanse rivier de Aras de hoofdpersoon en beschrijft hij een nomadisch volk dat bij de rivier leeft met hun tenten en dieren. Verrukt is hij van de mooie jonge vrouw Saray, die dagelijks water komt halen bij de rivier. Maar zij houdt van een jonge herder Aydin.

Een andere hoofdpersoon is Alma, een Nederlandse vrouw van Iraanse komaf, die van haar grootmoeder over het leven aan de rivier heeft gehoord en de mensen en het landschap met eigen ogen wil zien. Zij gaat die nomaden bezoeken om te zien hoe anders zij leven, dicht bij de natuur. Geen iPhones, geen digitale wereld. Het verschil met het overspannen leven in Amsterdam kan niet groter.

Het proza is heel bloemrijk en poëtisch, sprookjesachtig, het is wel even wennen. Het leven van deze nomaden staat onder druk door de klimaatveranderingen: de rivier heeft steeds minder water. Nu ben ik benieuwd naar haar eerste boek.

woensdag 3 juni 2026

Gnocchi met pompoen

Omdat het ineens weer fris is 's avond, heerlijk, kan ik in plaats van een maaltijdsalade weer een traybake maken. Gnocchis, pompoen, tomaatjes, mozarella-bolletjes, chilivlokken en basilicum. Ik koop voorgesneden pompoenstukjes, want een hele pompoen soldaat maken vind ik teveel gedoe. Eenvoudig en lekker, vegetarisch, verrassend.

https://www.ah.nl/r/1201782


dinsdag 2 juni 2026

Poëzie

Zwager4 heeft ook een operatie ondergaan en is nu ook herstellende. We appen wat. Hij zit er blijkbaar bij in zijn bibliotheek te bladeren en heeft in een schriftje met poëzie drie gedichten gevonden die ik indertijd voor hem had overgeschreven. Getypt. Dit stuurt hij mij. Ik wist niet dat ik die gedichten voor hem overtypte, ik dacht dat ik ze overschrééf met mijn in die tijd bijzonder goddelijke handschrift. 

We waren twintig, student en we lazen ze aan elkaar voor in het café 'De Drie Gezusters' op de Grote Markt in Groningen. Hoe prachtig. We lazen Bloem, Dèr Mouw en Aafjes. 

Rode kool in wording

De groenten in de moestuinbakken aan de overkant van de straat zijn zo overweldigend, ik moet er wat mee.  Wat ben ik blij dat ik - nu ik zo aan huis gebonden ben - na maanden stilstand ineens het tekenen weer kan oppakken. 

Ik voel me een beetje een kloosterling die van de grens van de binnen- en buitenwereld geniet.

Herstellen

Herstellen is een dagtaak. Het is nog wel een beetje moeilijk paal en perk te stellen aan activiteiten. Ik wil heel veel, voel de energie ook. Maar na afloop ben ik gesloopt. Zaterdag bezoek, twee personen, ik had een maaltijdsalade gemaakt. Zondag theevisite die tot 19u bleef. Heel gezellig, maar daarna gevloerd. Maandag een dubbel rondje om de kleine plas. Zo heerlijk, zo mooi. Daarna twee uur geslapen en al om 22 u naar bed. Elke dag sluit ik af met: ik moet op tijd zeggen: Ho stop. Genoeg.