zondag 28 juni 2026

Zingen voor het leven

In Amsterdam-West is een stukje stad, een voormalig dorp, Sloterdijk. Een oud dijkje met wat oude dijkwoningen en een kerkje. Het ligt klem tussen de snelweg A10, de Haarlemmmerweg en de sporen naar Haarlem, Enkhuizen en Den Helder. Vroeger was bij dit oude dorpje  een treinstation. Station Sloterdijk. Toen ik in de jaren tachtig in Bos&Lommer kwam wonen was dat ons station. Het ligt aan het eind van de Admiraal de Ruyterweg. 

Sindsdien is aan de andere kant van de A10 het huidige NS-station Sloterdijk gebouwd, mega, alsook een grote kantoren wijk. Het is daar alles behalve behaaglijk. Er is zonder liefde gebouwd. Je verdwaalt er ook onmiddellijk. 

Daar in dat kerkje in die verrommelde verzakelijkte omgeving in dat Sloterdijkje (om het nog ingewikkelder te maken, het adres is aan de Spaarndammerdijk) hebben Zus & Zwager3 een uitvoering van hun koor 'Zingen voor het Leven' waar zij sinds twee jaar  bij zijn. Het is een koor voor/met mensen die kanker hebben of hebben gehad. Of ermee te maken hebben gehad. Om ze een doel energie en een sociale omgeving te geven. Er zijn meerdere van die koren in Nederland en dit is het koor van Amsterdam. 

Het is een prachtige middag, niet in het minst door de begeesterde dirigent. Hij leidt het koor met hart en ziel. Het is zoals een dirigent moet zijn, die de mensen optilt.

Geen opmerkingen: