dinsdag 23 juni 2026

De roos van Karin

Eind deze week zouden we weer gaan mandala's kleuren met de Tuinvriendinnen. Zeven weken na de operatie, dan mocht het wel weer kunnen, hoopte ik toen we de afspraak maakten, vóór de operatie. Een paar weken geleden had ik ze mijn dahlia gestuurd en nu wilden ze schildercursus van mij in plaats van mandala's. Alle drie hebben ze een foto van een bloem ingestuurd.

Maar net zie ik in de weerapp dat het komende vrijdag maar liefst 38 graden wordt. We miepten eerder deze week al over 32 graden. Dus ik zeg tegen de dames: vrijdag gaan we mandala's kleuren en geen 'cursus', maar eigenlijk is dat ingegeven door dat ik niet zie hoe zij van die foto's schilderijen kunnen maken. Ik doe maar wat en dan ineens is er een wonder geschied en is het wat geworden. Maar hoe draag ik dat aan hen over?

Ik probeer de roos van Karin. Zit het er in?

Loft88

Een paar van de alten van het Bilthovenkoor gaan lunchen in restaurant Loft88 in Bilthoven en ik mag ook mee. Bilthoven is de afgelopen jaren enorm opgefluft met nieuwe winkels, een nieuw plein, nieuwe huizen. Niet slecht daar. Toen de Bayerische en de Limburgse vriendin ook nog op dit koor zaten gingen we er vaak lunchen.

Vandaag is het veel te warm buiten op het terras dus we gaan lekker in de door airco gekoelde binnenruimtes. Ze hebben met gemist en stralen dat ze me terugzien. Ze willen alles weten. Dat hoef je geen twee keer te zeggen. Dat is mooi. Eigenlijk zingen we alleen maar eens in de twee weken samen en praten we bijna nooit, maar toch voelt het als vriendinnen. Heerlijk. Ze zijn enorm Bilthovense dames. Met Tesla's, BMW's en villa's. Ik voel me een beetje een sloeber met een benzine-auto. Heb jij geen elektrische auto? Nee ik heb geen elektrische auto. 

Er zijn wat problemen bij het koor. Toen ik er nog bij was blogde ik er wel eens over. 4 mezzo's die niet meekwamen, niet luisterden, niet opletten, niet oefenden. En de dirigente die steeds humeuriger werd maar ze niet weg durfde te sturen en nu het hele dinsdagochtendkoor dreigt op te doeken. Niemand weet precies hoe het zit. Laat staan hoe het afloopt. Maar wij willen bij elkaar blijven, zeggen we.

maandag 22 juni 2026

My first potato's 2026

Mijn eerste eigen aardappelen van het jaar. Frieslanders heten deze. Ik had per soort zes vroege pootaardappeltjes in de moestuinbakken gepoot en deze zijn nu als eerste klaar. 

Frieslanders schijnen heel populaire aardappels te zijn. Tegenwoordig koop je ze in de supermarkt niet meer per ras. Bij AH heb je alleen 'vastkokende' en 'kruimige'

Frau und Auto

Toen ik donderdag met nieuwe gel-zadelhoes en fietsbroek-met-zeem naar de tuin gefietst was dacht ik: misschien kan ik nu de auto ook wel eens gaan proberen. De zuster had gezegd dat ik weer mocht gaan rijden als ik mijn  aandacht 100% bij de weg zou hebben en niet meer bezig was met hoe-ik-zit. 

Dus zondagmorgen rijd ik even proef met de auto naar tuincentrum Steck voor wat plantjes, want mijn tuinen ontberen bloemetjes. Ook in de auto rijd ik voor de zekerheid met de fietsbroek aan, en het gaat wonderwel. 

Vandaag voert de autorit naar Vliegveld Hilversum voor een ochtendwandeling met Broerlief die me eigenlijk van huis zou halen, maar nu hoeft dat dus niet meer. Wat een feest. Een mooie boswandeling doen we, met lunch met uitzicht op vliegtuigjes. De hitte (het onderwerp van de dag) is te doen.

In het verloop naar het herstel kunnen bijna alle gewone dingen weer. Zal ik nu mijn oude leven weer oppakken, vraag ik me af, of moet het roer om? Moet ik allemaal nieuwe dingen beginnen? Ik ben geneigd de oude dingen weer op te pakken. Daar was toch niets mis mee?

Zaterdag is slotavond van het koor in Bilthoven en daar kan ik nu gewoon weer naar toe. Ook al heb ik sinds februari niet meegezongen.

Drie mede-alten die morgen samen gaan lunchen nodigen me uit. Ja! Een van hen biedt aan mij te halen, helemaal uit het verre Utrecht, maar dat hoeft dus nu ook niet meer. 

zaterdag 20 juni 2026

Onweer

In de achtertuin is het in de schaduw de hele middag en avond 35,9 graden. Pff. Binnen is het 'slechts' 29 graden dus we houden alles potdicht en elk uur check ik vol verwachting de diverse weer-apps of en hoe laat het onweer komt. 

Die apps zorgen voor schijnzekerheid, want de voorspellingen zijn elk uur totaal anders. Je zou zo graag een einde aan die drukkende hitte willen en checkt vaker dan goed voor je is. Want als het gaat regenen hoef ik niet te gieteren. Maar dan wordt er weer wel, dan weer geen regen voorspeld. Het voorspelde front verdwijnt op de Buienrader ineens via Amsterdam naar West-Friesland. Er is geen peil op te trekken. Uiteindelijk ga ik om 21 uur dan toch maar sproeien en gieteren. 

Vanaf 22 uur begint het toch te onweren, urenlang, en hard! De temperatuur buiten daalt in een paar minuten wel tien graden. Opeens hebben we Code Oranje hier in de provincie, en in heel Nederland. Ik geniet enom. Pas de volgende morgen zie ik dat het helemaal niet zo leuk was en dat er heel veel ongelukken met omvallende bomen en branden zijn geweest.




vrijdag 19 juni 2026

Zadeldek

Herstellen. De afgelopen dagen in het klooster heb ik goed onderscheid leren maken tussen stoelen. Houten harde stoelen en banken, in grote getale aanwezig in zo'n klooster, dat gaat niet, ook niet met een kussen erop. Maar op stoelen met zachte stoffen zittingen plus kussen houd ik het best even uit. 

Als eerste daad vandaag weer thuis bestel ik online een zadelhoes met gel en een fietsonderbroek met zeem. Ik houd het niet meer uit zonder fiets. Ik wil heel graag een wat  wijdere wereld in. 

Vandaag is 35 graden voorspeld en ik wil echt even naar de tuin. Beetje gieteren, beetje maaien en beetje onkruid trekken. Alles met mate. Gisteren heb ik bedacht dat ik het gieteren ook met hálve gieters kan doen. Tenslotte mag ik max 5 kilo tillen, dat is een halve gieter. Het is alleen maar twee keer zo vaak lopen. Dat doe ik graag.

Maar twee keer een half uur lopen naar de tuin onder de moordende zon is zeker geen pretje. Dus voor nu vind ik een kussentje voor op mijn zadel. En het gaat. Tot de tuin dat haal ik wel. Tot mijn onuitsprekelijke vreugde ligt mijn tuin in de ochtend geheel in de schaduw. 


Een echte Theodora

De laatste tekening vanuit Egmond. Egmond-aan-Zee is het geworden. Het is er niet zo mooi, maar dat is geen van de Nederlandse badplaatsen. Grote appartementencomplexen direct tegen de duinen aan. Er staat er een appartement te koop met uitzicht op zee, ruim 9 ton vraagprijs. Niets aan, geen winkel in de buurt, alleen maar die te dure flats waar altijd tijdelijk toeristen in wonen. 

Ik teken natuurlijk het meest pittoreske, de vuurtoren, niet die flats, al staan ze er rechts nog net op. Het heeft iets universeels, die tekeningen die ik ter plekke maak. Ze zijn al jaren in precies dezelfde sfeer. een echte Lucie Theodora.

donderdag 18 juni 2026

De Schie

Gelezen: 'Ze vliegen nog altijd over de Schie' van de Iraans-Nederlandse schrijver Kader Abdolah (1954), sinds 1988 in Nederland. Ik vond het boek in onze buurtbibliotheek. Heel bijzonder, verrassend, meeslepend. 

Het speelt in een appartementencomplex in Delft, een oud gebouw van de TU. Abdolah woont in Delft. Ik dacht dat hij in Zwolle woonde, maar dat was alleen zijn eerste jaren in Nederland. 

De roman vertelt over een aantal bewoners van dat appartementencomplex. Ernesto, de man die niet weet waar hij vandaan komt, goudsmit. Een vrouw Alejandra uit Guatemala met haar vierjarige dochtertje Amalia. Zij heeft een paar jaar geleden met een Nederlander heeft geslapen, zegt ze, en die is volgens haar daar de vader van Amalua en hij woont volgens haar in dat complex. Hij ontkent alles. 

Er wonen ook diverse oudere vrouwen, vaak weduwen, die veel tijd met elkaar doorbrengen en alles met elkaar bespreken en voor elkaar zorgen. Een van hen is Henny, de vrouw die alles weet. Een man Peter ziet eruit als een Japanse sumo worstelaar maar is een Duitser. Met zijn allen proberen ze het mysterie op te lossen, door Alejandra te helpen een DNA-test te doen. Ondertussen logeren Alejandra en Amelia bij Ernesto. Amelia heeft een speciale band met katten en wandelt met alle katten uit het complex. Ernesto heeft er een werkplaats, waar hij in de krochten een hele inboedel van een Joodse familie uit de oorlog vindt. 

Het is verrassend en grappig en wijs. Het verhaal hangt van de toevalligheden en vraagstukken aan elkaar. Veel is onduidelijk over ieders gesvhiedenis, maar het gaat om het heden en daarin vormen deze mensen een mooie gemeenschap met elkaar. En ook dat is tijdelijk want de mensen gaan dood en dan komen er weer nieuwe mensen wonen. In zo'n stad als Delft.

Aanleiding om me een beetje in de Schie te verdiepen, een waterweg tussen Delft en wat tegenwoordig de Nieuwe Maas heet maar ooit de Merwede. Vlak vóór de Merwede splitste deze Schie in meerdere kanalen: naar Rotterdam, naar Delfshaven, en naar Schiedam en naar
De waterwegen waren voor de spoorlijnen de belangrijkste reisroutes en aanvoerroutes voor goederen. Ze waren in het begin bezit van de steden, die uitmaakten wie erover varen mochten. Het voert allemaal veel te ver, maar er is een Atlas van de Schie.

woensdag 17 juni 2026

Schilderij

Van kloosterretraites kom ik doorgaans terug met een paar mandala's en een tekening van het gebouw. 

Maar deze abdij is zo complex én omgeven door bomen dat het niet lukt om een geschikt stukje of het geheel op de foto te krijgen. Heel frustrerend, want er hangen hier drie prachtige schilderijen van de abdij. 

Ik loop nog speciaal een rondje om het geheel heen voor een ultieme foto, maar nee. Vanaf het grasveld vanuit het dorp zie je voornamelijk bomen. Zie linksonder. Die schilderijen die hier hangen zijn kennelijk van vóór die bomen. 

Ik heb wel wat gemaakt, maar niet iets van het klooster. Wat ik wel gemaakt heb: een dahlia, een mandala en een strand-/vuurtoren-gezicht zijn nu de score.

Hittegolf?

We worden almaar gewaarschuwd voor een op handen zijnde hittegolf, code geel en een hitteplan. Maar het is de hele dag bewolkt en er waait een straffe bries. 

Behalve het zicht op de garnalenkotter is de strandervaring vandaag van een geheel andere orde dan die van gisteren. Grijs. Leegte. 

Ook mooi.

dinsdag 16 juni 2026

Strand

Heb hier nog niet vermeld dat we naar het strand zijn geweest. Te Egmond aan Zee. Hoe kan ik dat event-je overslaan? 

Het kou-en-regenfront is eindelijk weggewaaid. Er komt weer een hittegolfje aan. Vandaag is het gelukkig nog koel-zonnig. Zo leuk aan het strand. Al dat licht en al die oeverloos blije mensen, kindjes, honden. O!

Uit Minsk

Bij het avondeten wordt oosters-orthodoxe muziek gedraaid. Gisteren waren het de monniken van Chevetogne, dat is nogal laag en diep, en vandaag zijn het vrouwenstemmen. Echt mooi. 

Dit is het cd-hoesje Niet erg leesbaar, dat Cyrillische schrift. Hoe Google je zoiets? Maar op de achterkant staat in het Frans dat het gaat om de Soeurs de St. Elisabeth uit Minsk, Belarus. Het is een nog vrij jonge orde, gesticht in 1999, Russisch orthodox. Ze helpen veel mensen met psychiatrische problemen. Ze waren erg populair, maar de laatste jaren hebben ze echter veel kritiek gekregen omdat ze de kant van Rusland kozen in de oorlog tegen Oekraïne. 

Hoe dan ook: erg mooie muziek.


M. Asscher

Ik houd heel erg van kloosterboekhandels die ook breder boekenaanbod hebben dan katholieke lectuur. Hun keuze uit literaire boeken spreekt me aan. Bij de winkel aan de Rijnstraat in Amsterdam ('Plein van Siena') leerde ik Vonne van der Meer kennen. Maar die is dicht. Zulke winkels zijn er haast niet meer. Er was er ook een in Hoofddorp. Deze bij de Adelbert Abdij is ongeveer de laatste der Mohikanen. Er schijnt er ook nog zo'n boekwinkel in Wittem in Limburg te zijn. 

Hier sta ik nu met de nieuwste Joke van Leeuwen en de nieuwste Maarten Asscher in mijn handen. Ik koop Asscher. Ik heb heel wat van hem gelezen. In mijn werk kwam ik hem af en toe tegen. Toen was hij nog directeur. Eerst van een uitgeverij, later van een boekhandel. Ik heb hem een paar keer mogen interviewen. Hij was heel beschaafd en voorkomend, alwetend, maar op grote afstand. Aan hem kon je moeilijk tippen. Hij was net zo oud als ik, maar mijlenver verheven.

Toen hij directeur àf was werd hij schrijver. Veel oog voor kleine details. Zijn boek over de dingen (voorwerpen) waar hij van hield vond ik mooi, als ook zijn boek over fietstochten door Nederland. Die waren niet zo intellectueel. Wel diep geïnteresseerd in de dingen. 

Nu schrijft hij over de kanker die hij gehad heeft, aan de dood ontsnapt, zware kuren, bijna dood. Maar behalve de stukken over het ziekenhuis gaat het vooral weer over literatuur. Over sterfelijkheid. Enorm erudiet. Ergens schrijft hij dat zijn leven sterk verliteratuurd was/is. Voor mij zijn de stukken die wel over het ziekenhuis gaan en over de overweldigende liefde van familie en vrienden dan ook de meest pakkende stukken. En hoe hij dat is gaan waarderen. Dat zijn familie en vrienden veel meer voor hem doen dan hij indertijd. Dat hij meer interesse toont in anderen. Diep herkenbaar.

Getijden

Je hebt in zo'n klooster de hele dag door gebedsdiensten. Getijdendiensten. Om 06u de Lezingendienst; om 07.30u de Morgendienst, om 9.30u de Eucharistie, om 12.30u de Middagdienst, om 17.30u de Avonddienst en om 20u de Dagsluiting ofwel de Completen. De monniken zingen dan psalmen en bidden gebeden met voortdurend opstaan en zitten. Ook al geloof ik er allemaal niet in, het heeft het iets heel moois. Die mannen die hier hun leven met elkaar leven, totale toewijding, en zo'n mooie spirituele en culturele plek in stand houden, al vele vele eeuwen. 

En daarbij hebben ze dus een Gastenhuis. En een boekhandel. En een kaarsenmakerij. En een boomgaard met speciale appel rassen. Er zijn circa 10 gasten. Er is een shift gasten van maandag tot donderdag en een van vrijdag tot zondag. We  betalen €70 per etmaal en krijgen eenvoudig doch goed biologisch eten. Het middagmaal genieten we in de refter (eetzaal) bij de monniken, de broodmaaltijd krijgen we in de gastenkamer. Het eten gaat in stilte. Je geniet van het eten, is het idee.

De spelregels van zo'n verblijf zijn: meedoen met de diensten en in stilte hier zijn. Je kan prachtig wandelen in de omgeving. De rust en stilte zou je kunnen aanvliegen, maar als je dat kan is het bijzonder helend.

Met de kaarsrechte keiharde houten banken is het echter niet te doen voor mijn tere gestel. Ook niet met een kussen. Au au. Daar doe ik even niet meer mee.

Afgezien van dat ongemak is het hier mooi. Het klooster hangt vol kleurige uitgesproken kunst, de grote tuin is geweldig, alsook de (boek)winkel.  

Muziek kijken

Over Early Music-tv gesproken: het is wel de vraag wat het kijken naar een concert voor meerwaarde heeft boven louter luisteren. Live snap ik het: het zijn tenslotte mensen van vlees en bloed die die muziek maken. Maar dit is vrij statische opnamen. Ze hebben maar een paar camerastanden. Een camera komt heel dicht bij de musici, zodat hun lichamen, uiterlijkheden, kleding, houding ineens bovenmatig veel aandacht krijgen. 

De catalogus van EM-tv is niet zo toegankelijk, tenminste niet voor mij als nieuwkomer. Ik moet er mijn weg nog vinden. Als je geen namen van musici, componisten, stijlen hebt is er haast geen beginnen aan. Sporify doet dat goed, die introduceert je steeds weer bij muziek waar je van houdt. Je eigen bubbles en daar een beetje omheen. Dus ik vraag K. om een tip en zij komt met de groep 'L' Arpeggiata' van Christina Pluhar.

En zo kom ik bij een concert van hen met de Zweedse zangeres Malena Erman. Hoogblond en met een enorm weelderige boezem. Ik kan er niets aan doen, maar de aandacht gaat steeds naar die boezem. Dus ik ga maar weer eens googelen, blijkt zij de moeder van Gretha Thunberg te zijn, de milieuactiviste.

https://emtv.online/

maandag 15 juni 2026

Egmond Binnen

Ineens verblijf ik in een kamer in het Klooster van Egmond. Ik woon in kamer 29, Bobby in kamer 28. Het is al weer jaren geleden dat we hier waren. 

Het is altijd wennen de eerste dag maar na verloop van tijd geweldig weldadig. Het zijn sobere kamers zonder opsmuk, maar wel met eigen douche en toilet. Je beweegt hier mee met het dagritme van de monniken, gebedsdiensten, maaltijden. Vaste punten in de stille dagen. Er zijn circa twaalf gasten, maar die praten niet met elkaar. Ook niet tijdens de maaltijden. 

Er is hier een bibliotheek, een tuin, een boekwinkel en een museum. Er zijn de duinen en er is de zee. Die is 3,5km lopen recht door de duinen. Ik heb tekenspullen mee, een boek, en muziek. 

K. heeft me een jaarabonnement cadeau gedaan op Early Music Televisie, EMTV, daar zijn registraties te zien van concerten van het Festival Oude Muziek. Dat is wel mooi hier in het klooster.

zondag 14 juni 2026

Het jaar van Fortuyn

Gekeken naar de dramaserie 'Het jaar van Fortuyn' uit 2022. Ik weet niet waarom ik indertijd niet gekeken heb, want de serie is de hemel in geprezen en inderdaad zeer de moeite waard. 

Het jaar van Fortuyn was 2001-2002, alweer 25 jaar geleden. Als de dag van gisteren. Vooral herinner ik me het tv-debat na de overwinning van Leefbaar Rotterdam waarin Ad Melkert en Dijkstal Fortuyn probeerden te negeren. Hier gaat het vooral over Melkert (gespeeld door Ramsey Nasr) en Pim Fortuyn (gespeeld door Jeroen Spitzenberger, die ik verder niet ken. Vijf lange afleveringen, van begin tot het eind geboeid.

Ad Melkert die door Wim Kok als zijn opvolger was aangewezen maar die daardoor aan de leiband liep en geen kritiek mocht hebben op de Paarse kabinetten. Een misschien wel slimme en goedbedoelende man maar een zonder uitstraling en charisma. En overtuigd van de oppermacht van de PvdA. Die van 45 naar 23 zetels wegzakte. Fortuyn vermoord, Melkert vermorzeld.


zaterdag 13 juni 2026

Courgette

Herstellen. Zus3 gaat vandaag helpen met een stukje tuin. Zes weken is hij nu niet bijgehouden dus het is nog steeds een enorme bende, hoewel ik maandag al wel wat gras gemaaid heb.

We gaan eerst weer naar de kwekerij in Harmelen voor het plezier van wat nieuwe plantjes. Ik koop er een gele courgette (links) en een aubergine (rechts), wat margrieten en twee plantjes streptocarpus (Kaapse primula). Die had ik vorig jaar ook en die bloeiden eindeloos.

Omdat ik niet mag bukken en tillen verwijdert Zus3 veel onkruid en uitgegroeide sla, en zet daar de nieuwe planten voor in de plaats. De border in kwestie oogt meteen weer hoopvol. 

Verder is de braam gigantisch aan het woekeren. Ik knip er hier en daar wat slierten van af. Beetje zinloos maar het oog wil ook wat. De Surinaamse buurman roept door de heg mijn braam ook bij hem woekert. Hij eist dat ik die bij die verwijder. Dat gaat nu even niet buurman, zeg ik. Ik geloof niet dat hij mij hoort. Vier vuilniszakken met afval voeren we af. 

Ik ben Zus3 diep diep diep dankbaar. Eenmaal thuis slaap ik weer twee uur. Heel benieuwd wanneer ik weer met de fiets kan. Ik ga me vast oriënteren op zachte zadeldekjes en fietsbroeken.

vrijdag 12 juni 2026

Bieten

De bieten (ik kocht ze een maand of wat geleden in Harmelen als 'kroten') in de moestuinbak zijn ineens enorm. Die moeten gebruikt. Maar hoe? 

Bij AH vind ik een leuke bietenstamppot met warmgerookte zalm. 


donderdag 11 juni 2026

Dertigers

Het regent nogal. Niet al te uitnodigend. Vandaag maar een serie. 

Alle keren dat ik aan de tv-serie 'Dertigers'  begon heb ik alle afleveringen zo snel mogelijk bekeken. Het is nu het zevende seizoen. Tevens laatste seizoen. Jammer, want ik ben elke keer helemaal verslaafd aan alle personages en hun vraagstukken. Na seizoen 4 hebben ze de hele cast vernieuwd, want die eerste lichting dertigers was inmiddels allemaal veertigers geworden. Dertigers zitten nog meer te klooien met relaties, banen, dromen, wonen. De (meeste) veertigers hebben vaste banen, huizen en kinderen.

Zo heb je Laura, inmiddels getrouwd met Jonas en ze willen heel graag een kind, het vorige seizoen ook al, maar Jonas had/heeft zeer zwak zaad. Nu is ze zwanger, maar dat is waarschijnlijk van een slippertje dat ze gemaakt heeft met een oud-collega. Niet dat Jonas dat weer, hij is een blije aanstaande vader. Maar de oud collega is er achter gekomen en die wil de vader zijn. Heel stressvol. Hoe loopt dit af?

Laura's zusje heet Suus en die wil helemaal geen kind. Zij was met Reva (een Iraanse acteur) maar ze besloot zonder met hem te overleggen tot een abortus en nu is het uit. Nu is Reva met Ada, maar die is ook vriendinnen met Suus dus Ada wil niet uitkomen voor haar relatie met Reva. Ada mag voor school een half jaar naar Japan. Dus daar staat Reva weer.

En zo leef je met iedereen mee.

woensdag 10 juni 2026

De kraai

Al voor de tweede keer ben ik drie keer achtereen aangevallen door een kraai. Ik loop dan over het voetpaadje op de middenberm van de Prins Bernhardlaan, onder hoge iepen, en ik word vanuit het niets aangevallen, vlak boven mijn hoofd. Niet een keer, maar drie keer. Hij (zij?) volgt me van iep tot iep en duikt dan van achteren op me.

Gelukkig hebben we AI. Waarom valt een kraai mij aan?  'Als een kraai je aanvalt, betekent dit in de praktijk bijna altijd dat je te dicht bij zijn nest of jongen bent gekomen. De vogels doen dit uit beschermingsdrang. Dit gedrag komt voor tussen eind maart en eind juni.' 'Kraaien zijn extreem intelligent. Ze kunnen menselijke gezichten onthouden. Als ze jou als een bedreiging zien, kunnen ze je vaker doelgericht opzoeken. Wat kun je doen? Loop rustig weg: Blijf niet stilstaan en ga niet rennen. Houd een paraplu boven je hoofd als schild. Pas je route aan: vermijd de specifieke boom of straat voor een paar weken. Rond juli zijn de jongen zelfstandig en stopt de agressie. Dat een kraai je specifiek van achteren aanvalt, is typisch tactisch gedrag. Kraaien zijn slimme strategen en kiezen bewust voor een verrassingsaanval vanaf de blinde vlek. Ze weten heel goed dat mensen groter en sterker zijn. Ze vliegen je van achteren aan omdat ze weten dat je ze dan niet ziet aankomen. Vaak raken ze je net niet aan, of schrammen ze alleen je achterhoofd.'

dinsdag 9 juni 2026

Herstellen

Maandagochtend loop ik 's morgens al om negen uur naar de tuin. Het is een half uur lopen, en inmiddels is dat goed te doen. Ik ga een beetje rondhangen en proberen stukjes grasveld te maaien met de grastrimmer. Onkruid wieden is uit den boze.

Dat maaien. In de 'leefregels' die ik na de operatie mee naar huis heb gekregen staat dat ik max 5 kilo mag tillen. Zo'n grastrimmer weegt haast niets (1,5 tot 2 kilo), en daar bovenop komt de accu van 400 of 600 gram. Ik vind dat ik het wel kan proberen. Langzaam werken, vooral niet wild bewegen. Pauzes inlassen. Zus4 vindt dat ik het niet moet doen, niet, maar ik meen dat het kan. Het ding is zo licht. Ik voel er niets van. Als ik een boodschappentas optil (niet doen) voel ik dat echt wel. Het gras staat behoorlijk hoog door het vochtige weer, dus als dat gekortwiekt zou zijn geeft dat grote voldoening. Ik zal het aan de zuster vragen, beloof ik. 

Om elf uur loop ik weer terug naar huis en daarna slaap ik de rest van de dag. Vandaag dus maar niet. Ik ga een mandala inkleuren. Wel in een tuinsfeer.

PAAZ

Gezien op Netflix; de film PAAZ, naar het gelijknamige boek van Myrtle's van der Meer. 'n Bestseller. Het verhaal van een jonge boekenuitgeverij-redactrice die op een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis terecht komt nadat ze met haar auto te water is geraakt. Wat later een zelfmoordpoging bleek te zijn. Ze is ambitieus, ijverig, nooit klaar met haar werk, heeft een leuke vriend, liefhebbende ouders, en is naar buiten toe altijd optimistisch. Maar alles een beetje te. Als je maar een beetje van de GGZ weet zie je dat er weinig van klopt. Zo snel word je niet opgenomen. Nou ja, misschien wel na een zelfmoordpoging. Het is een onderhoudende film, niet zwaar. Het raakt me niet erg, het boek deed dat indertijd meer. Ik las het in 2012, maar ik kan me niet meer herinneren of ik het toen zwaar vond of licht.

zondag 7 juni 2026

Stadsnomade

En hoe verging het de Schotse Amy Liptrot, zie vorige blog, nadat ze haar alcoholverslaving had overwonnen en dat succesvolle debuut had geschreven (2016)? In 2022 verscheen haar tweede boek: Stadsnomade. Ik vind het in de e-bibliotheek.

Het was toch een beetje saai op dat Orkney-eiland zonder stadsgedruis en geen zicht op een nieuwe vriend en ze verkast voor een jaar naar Berlijn. Geen alcohol en drugs meer, maar toch wel op zoek naar een soort van grotestadsbedwelming. Ze verhuist van onderhuur naar onderhuur, van wijk naar wijk. Ze is als een gek online, op zoek naar bijzondere plekken en mensen. Ze wil weer een man. Seks. Haar obsessieve manier van schrijven sleept je weer mee, nu in haar internetgedrag.

Op een gegeven moment heeft ze dan een vriend, een Duitser, hij is het helemaal, hij wil met haar mee terug naar de Orkneys en kinderen, maar dan ineens is het over en uit. Ze heeft geen idee waarom maar hij wil niet meer en hij is onbereikbaar. Groot liefdesverdriet. Ze gaat weer terug naar Schotland.

Hoe het daarna weer verder gaat is de vraag. Heden ten dage heeft ze een man en twee kindjes met wie ze weer op de Orkneys woont. Of dat jonge gezinsleven in de toekomst ook zulk bezeten proza oplevert is maar de vraag.

The Outrun

Gezien op NPO Start de film The Outrun naar de gelijknamige roman van de Schotse journalist en schrijfster Amy Liptrop. Het verhaal speelt deels in Londen maar grotendeels op de Schotse eilandengroep de Orkneys. 

Toen ik indertijd bij verschijnen van de vertaling van de roman een interview zag met de schrijfster bij 'VPRO Boeken' heb ik het meteen gekocht en zijn we naar Schotland op vakantie gegaan, waaronder naar de Main Island op de Orkneys. Van de film herken ik flarden en als ik in mijn blog terugzoek blijk ik de film in 2024 gezien in een van de kleine filmtheaters van Utrecht samen met de Bayerische Freundin

Ik ben weer even onder de indruk van het verhaal, de hoofdrolspeelster, de natuur, de eenzaamheid, de vechtlust. De hoofdpersoon is een jonge vrouw die in Londen helemaal ontspoort door alcoholverslaving. Na een tijd in de Rehab gaat ze terug naar de Orkneys waar haar vader in een caravan woont en schapen houdt en haar moeder helemaal in de Heer is. Die vader heeft psychiatrische problemen en is op en af opgenomen geweest in klinieken op het vasteland want die heb je niet op de Orkneys. Ze is extreem onveilig opgegroeid. En nu is ze daar weer terug. Ze neemt een baantje bij de Vogelwacht om vogels te tellen. En haar alcoholisme te bestrijden van dag tot dag. 


zaterdag 6 juni 2026

Niënhof

Wandelingetje bij Landgoed Niënhof bij Bunnik.  Het is een heel klein wandelingetje, vroeger haalde ik bij wijze van spreken mijn neus ervoor op, zo kort. Maar vandaag is het perfect. 

Eigenlijk hebben we vandaag Familiedag in Amsterdam, eerste zaterdag van juni, maar 30 personen in een kamer of verdeeld over drie sloepen dat is niks voor mij nu. Ik voel me wel triest vandaag. Iedereen wil horen dat het beter gaat. En natuurlijk gaat het beter dan vier drie twee weken geleden. Maar ik kan niet goed zitten en je kan je niet voorstellen hoe dat beperkt.

vrijdag 5 juni 2026

Naar Harmelen

Zus4 uit MeckPom komt op (zieken)bezoek. Met haar elektrische bolide gaan we naar de kwekerij in Harmelen en het Máximapark. Zij heeft voor hun moestuin nog wat andijvie-plantjes nodig en voor het terras lavendel. Ik op mijn beurt wil nieuwe margrieten, dille en koriander, die laatste twee kruidenplantjes hebben de laatste weken ondanks veelvuldig gieteren de hitte niet overleefd. Zij is net zo enthousiast over deze onmodieuze kwekerij als ik. Het is van een totaal andere orde dan iets als de Intratuin.

Het Máximapark is veel te groot om te laten zien. We gaan via de uitkijktoren tot de Japanse Tuin en dan weerom. En dan moet ik in het kader van het herstel nodig een uur een slaapje doen.

donderdag 4 juni 2026

Loki (en Mochi)

Ik had de Bayerische Freundin op bezoek, met haar Cypriotische hondje Loki. Op mijn verzoek kwamen ze met de kampeerbus, want dan konden we ergens wandelen. Vanwege dat ik nog niet fietsen of autorijden kan. Loki achterin de bus in een bench.

Mag ik even the never ending story van de hondjes herhalen? Ik geloof dat ik het al tien keer verteld heb. Zo leuk vind ik het. Het begon met Mochi, het hondje van haar Berlijnse zoon, die door een relatiebreuk en zijn baan  niet meer voor zijn hondje kon zorgen. Steeds kwam het een paar maanden hier, en dan weer terug naar Berlijn, en dan weer hier. Tot zij definitief terug ging naar Berlijn. Toen namen de Bayerische Freundin en haar man een adoptie-pup uit Cyprus, Loki, die precies op Mochi leek. 

Maar al gauw kwam Mochi toch weer naar Nederland. En hadden ze twee van die hondjes. Ik weet nog een filmpje met die sneeuw afgelopen winter dat de Freundin door de twee wilde hondjes werd voortgetrokken over een totaal verijzelde straat. En toen ging Mochi écht terug naar Berlijn. Definitief. 

En nu vertelt ze dat Mochi binnenkort definitief terug naar Utrecht komt.

Sholeh Rezazadeh

Van de Bayerische Freundin krijg ik nog voor mijn verjaardag  een boek cadeau van de Iraans-Nederlandse schrijfster Sholeh Rezazadeh. Ik heb nog nooit van haar gehoord, maar zij heeft al aardig furore gemaakt met haar bloemrijke proza en poëzie. 

Ze woont nog niet zo lang in Nederland, in 2015 hier gekomen door een huwelijk met een Nederlandse man, en ze is meteen als een bezetene Nederlands gaan leren en gaan publiceren. Net als indertijd Kader Abdollah. 

Haar debuutroman heette De hemel is altijd paars. Dat is wat herkenbaarder want daarin werkt een nieuwe Nederlandse in een kringloopwinkel. In dit nieuwe boek is de Iraanse rivier de Aras de hoofdpersoon en beschrijft hij een nomadisch volk dat bij de rivier leeft met hun tenten en dieren. Verrukt is hij van de mooie jonge vrouw Saray, die dagelijks water komt halen bij de rivier. Maar zij houdt van een jonge herder Aydin.

Een andere hoofdpersoon is Alma, een Nederlandse vrouw van Iraanse komaf, die van haar grootmoeder over het leven aan de rivier heeft gehoord en de mensen en het landschap met eigen ogen wil zien. Zij gaat die nomaden bezoeken om te zien hoe anders zij leven, dicht bij de natuur. Geen iPhones, geen digitale wereld. Het verschil met het overspannen leven in Amsterdam kan niet groter.

Het proza is heel bloemrijk en poëtisch, sprookjesachtig, het is wel even wennen. Het leven van deze nomaden staat onder druk door de klimaatveranderingen: de rivier heeft steeds minder water. Nu ben ik benieuwd naar haar eerste boek.

woensdag 3 juni 2026

Gnocchi met pompoen

Omdat het ineens weer fris is 's avond, heerlijk, kan ik in plaats van een maaltijdsalade weer een traybake maken. Gnocchis, pompoen, tomaatjes, mozarella-bolletjes, chilivlokken en basilicum. Ik koop voorgesneden pompoenstukjes, want een hele pompoen soldaat maken vind ik teveel gedoe. Eenvoudig en lekker, vegetarisch, verrassend.

https://www.ah.nl/r/1201782


dinsdag 2 juni 2026

Poëzie

Zwager4 heeft ook een operatie ondergaan en is nu ook herstellende. We appen wat. Hij zit er blijkbaar bij in zijn bibliotheek te bladeren en heeft in een schriftje met poëzie drie gedichten gevonden die ik indertijd voor hem had overgeschreven. Getypt. Dit stuurt hij mij. Ik wist niet dat ik die gedichten voor hem overtypte, ik dacht dat ik ze overschrééf met mijn in die tijd bijzonder goddelijke handschrift. 

We waren twintig, student en we lazen ze aan elkaar voor in het café 'De Drie Gezusters' op de Grote Markt in Groningen. Hoe prachtig. We lazen Bloem, Dèr Mouw en Aafjes. 

Rode kool in wording

De groenten in de moestuinbakken aan de overkant van de straat zijn zo overweldigend, ik moet er wat mee.  Wat ben ik blij dat ik - nu ik zo aan huis gebonden ben - na maanden stilstand ineens het tekenen weer kan oppakken. 

Ik voel me een beetje een kloosterling die van de grens van de binnen- en buitenwereld geniet.

Herstellen

Herstellen is een dagtaak. Het is nog wel een beetje moeilijk paal en perk te stellen aan activiteiten. Ik wil heel veel, voel de energie ook. Maar na afloop ben ik gesloopt. Zaterdag bezoek, twee personen, ik had een maaltijdsalade gemaakt. Zondag theevisite die tot 19u bleef. Heel gezellig, maar daarna gevloerd. Maandag een dubbel rondje om de kleine plas. Zo heerlijk, zo mooi. Daarna twee uur geslapen en al om 22 u naar bed. Elke dag sluit ik af met: ik moet op tijd zeggen: Ho stop. Genoeg. 

zondag 31 mei 2026

Kastje

Het vrolijke ladenkastje voor de bandages en aanverwanten is eindelijk bezorgd. Het is van mangohout, made in India, en zit loodzwaar in een compacte doos. Dat wordt weer knutselen dus. Gelukkig vindt Bobby dat leuk. Zegt hij. 

In mijn account bij de firma waar ik het kocht zie ik dat ik twee jaar geleden bij hen ook twee houten ligbedjes voor het tuinhuisje heb besteld. Die hadden een lattenbodem en 172 schroeven en moeren per bedje. Hij was er dagen mee bezig. Het is erger dan Ikea-kastjes. Ik ben heel benieuwd hoeveel er in het kastje past. 60x33x75.

Het kastje is heel betekenisvol in mijn proces. Op de levenskunst.




Nog een pioenroos

Nog een pioenroos. Dat zijn wel de mooiste bloemen van het seizoen.

Clairy

Gezien: de documentaire over journaliste Clairy Polak, gemaakt door Coen Verbraak. Zij was jarenlang zo'n scherpe aanwezigheid: eerst de de radio, later op tv. Een paar jaar geleden is zij overleden. Met stille trom uit het leven vertrokken. Blijkt nu dat ze al jaren borstkanker had, zich niet heeft laten behandelen, zelfmoord heeft gepleegd en het tegen geen van haar vrienden gezegd heeft. 'Clairy Polak: autonoom tot aan het eind'. 

Ze was als journaliste bewonderd en gevreesd. Ze deed Radio 1 en 'Met het oog op morgen'. Altijd heel scherp. Ik herinner me nog goed dat ik in 2001 of daaromtrent naar een conferentie ging in theater Figi in Zeist, op hoog managementniveau. Dure directeuren. Onze toenmalige directeur Leo V. vroeg of ik meeging. Clairy was daar dagvoorzitter. Zij droeg die dat hoge knalrode pumps. Al die hoge heren in de zaal rilden van haar. Zij was een meester in het ontmaskeren van leugens en kletspraat. Een meesteres. Leo had dat ook. Hij bewonderde haar en vreesde haar. Het had iets top-down erotisch. 

Ik denk dat het in haar nadagen van de radio was. Voordat ze op tv kwam.  Die stem van haar. Op tv gebeurde er iets anders. Ze kwam bij Nova, de voorloper van nu Nieuwuur. In eerste instantie wilde ze al die make-up niet. Later voegde ze zich op haar manier. Toen de overstap gemaakt werd naar Nieuwsuur mocht ze niet mee. Ze werd als te links beschouwd. Zelf vond ze zich niet links maar kritisch. De laatste jaren deed ze 'Buitenhof' en 'Het filosofisch kwintet' bij Omroep Hunan. Altijd heel goed. Kennis van zaken. Charmant.

Ik heb de 'roman' gelezen die ze schreef over de alzheimer bij haar man. Járen heeft ze voor hem gezorgd en toen hij eindelijk overleden is was haar vreugde en sprankeling weg. 

Haar vrienden, meest journalisten, meest mannen, wisten niet van haar borstkanker. Ze ging er niet mee naar de dokter en slikte meters paracetamol. En toen dus de zelfmoord. Indrukwekkend verhaal.

https://npo.nl/start/serie/over-levenHeb je dit gezien? – Over Leven

zaterdag 30 mei 2026

Pioenroos

Al maanden heb ik niet getekend. Ik kon nog wel af en toe een mandala kleuren, maar de concentratie opbrengen voor een ding dat echt mijn aandacht trok? Verder dan de ene zaterdagmiddag in de maand ZenZienTekenen kwam ik niet. En vandaag ineens zie ik het weer.

vrijdag 29 mei 2026

Naar Korea

Ik ga maar veel films kijken, al herstellende, heb ik besloten. Vandaag gekeken naar 'Made in Korea' op Netflix over een Indiaas meisje van het platteland die ervan droomt om in (Zuid-) Korea te wonen. Ze moet haar ouders overwinnen, want die zien dat helemaal niet zitten, maar ze zet door. Haar vriend met wie ze naar Seoul zou draait haar een enorme loer. Zo komt ze er in haar eentje en berooid aan en moet ze haar draai vinden. Met een vlogger die zich om haar bekommert en een vertaalcomputertje komt ze voorzichtig aan de bak, waarbij ze als baan voor de zieke oude moeder van een tweeverdienersechtpaar moet zorgen. Die zieke oude moeder blijkt echter niet zo ziek als ze doet voorkomen. Zij heeft een droom: en die is niet voor het huishouden van haar zoon en schoondochter zorgen, maar een eigen restaurant. Nou ja en zo ontstaat er een weefsel van vrienden en vriendinnen die elkaar helpen zichzelf te realiseren. En met de familie in India komt het ook goed.

Venkel en gerookte forel

Voor de inspiratie: een goede maaltijdsalade weer met venkel, gerookte forel en aardappeltjes. En een heerlijke frisse dressing met yoghurt, mayonaise en mierikswortel.

https://www.ah.nl/r/1202166

donderdag 28 mei 2026

De tuin

Ik durf haast niet naar de tuin. Drie weken geleden was ik hier voor het laatst. Sinds ik naar het ziekenhuis ging hebben Zus3 en de Tuinvriendinnen gegieterd, en een van hen heeft ook een beetje gras gemaaid. 

Vanaf huis is de tuin 1,4 km lopen. In mijn staat van zijn toch wel een beetje ver, ik doe er een half uur over, zo in de brandende zon. Bobby brengt me dus maar heen met de auto. Kan hij zich ook nogal even aan bemoeien tegen de spint in de appelboom. Terug probeer ik lopend. 

Het is er inderdaad alweer een aardige wildernis. Dat moet ik voor nu accepteren, ik kan er weinig aan doen. En genieten van die kleuren, geuren, vogeltjes, het buiten zijn in mijn eigen paradijs. Het is hier verrukkelijk.

woensdag 27 mei 2026

De thuiszorg

Het onderwerp de thuiszorg heb ik geloof ik nog niet behandeld hier. Eerst móest ik naar huis en uit het ziekenhuis, na vier dagen, en toen had het ziekenhuis op mijn verzoek thuiszorg voor me aangevraagd maar kwam er geen antwoord van de thuiszorg. Het werd Hemelvaartsdag en dan moest ik maar blijven tot er antwoord kwam. Nou nee, dacht ik, want zo fijn was het nou ook niet op die zaal. Dan maar even zonder thuiszorg. Als ik het ziekenhuis verliet, zeiden ze, dan verviel hun aanvraag voor mijn thuiszorg en moest ik dat zelf maar regelen via de huisarts.

Dinsdags na Hemelvaart lukte dat en een week geleden kwam de eerste thuiszorg. Ze helpen me bij mijn ongemakken ten gevolge van de operatie. Ik heb behoefte aan deskundige ogen en handen om mij vertrouwd te maken met de materie. Elke avond komt er een andere. Vrouwen, mannen, jongens meisjes van diverse komaf. De tweede avond kwam er een Marokkaanse jongen in een joggingbroek. Dat was wel een beetje ontregelend. Ik ontving ze in de ziekenboeg. Maar je neemt zo'n medewerker mee naar boven en trekt je broek uit. Ik wilde niet racistisch zijn maar ik voelde me toch niet jofel. Hij was verder prettig en deskundig. De dame die de avond erop kwam droeg een t-shirt van Careyn, maar zij zei dat het beleid was dat iedereen aantrok wat hij wilde. Geen bedrijfskleding. De dag daarom kwam er een Indo-jongen die grafisch ontwerper was geweest en rock-muzikant. En toen twee keer een gehoofddoekt moslimmeisje. Vandaag een dame van een eind in de zestig, mijn leeftijd. Het hielp enorm.

Vandaag zei ik: Het is genoeg geweest. Ik kan het zelf. Heel heel hartelijk bedankt. 

Kleine Plas

Vandaag heb ik een voor een herstellende patiënt nogal drukke dag. 's Morgens komt Nichtje, 's middags Peeq, en tussendoor is onze Hulp er. 

Peeq heb ik gevraagd met de auto te komen en zij rijdt ons naar de Kleine Plas. Het pad daaromheen is ca 3 km en ligt helemaal onder de bomen. Schaduw dus. 

En eerder op de dag was ik ook al naar de bibliotheek en naar de bakker dus ik totaal heb ik ca 4 km gelopen. De vooruitgang.

Mi Querida Señorita

Gezien: de Spaanse film 'Mi Querida Señorita' op Netflix. Over een bijzonder grote forse jonge vrouw Adela, dochter in een traditioneel katholiek gezin in Pamplona. Ooit is ze als intersekse baby geboren, en haar ouders hebben haar als meisje opgevoed. Als kind heeft ze diverse operaties ondergaan en sinds jaar en dag slikt ze hormoonpillen, maar haar ouders hebben nooit iets verteld. Een paar ontmoetingen triggeren haar te onderzoeken wat er aan de hand is. Ze gaat naar een gynaecoloog en daar hoort ze haar geschiedenis.

Adele vertrekt naar Madrid waar ze in een queer wereld terechtkomt. Als jongen. Eerst werkt hij in een bar, en daarna in een bordeel. Allemaal mensen met bijzondere verledens die samen een eigen queer familie vormen. Mooie rijkgelaagde film. Het is een remake van een film uit 1972.

Salades

Het is weer zomer, en dus tijd voor maaltijdsalades. Het is altijd een feestje om nieuwe combinaties vinden. Ditmaal zijn het bietjes, avocado, feta, pijnboompitten, rucola, uitje, linzen en een honing-mosterd dressing. Ik bak er wat krieltjes naast. Mmm.

https://www.boodschappen.nl/recepten/avocado-bietensalade-met-feta

dinsdag 26 mei 2026

Het welbevinden

Het is de warmste 26 mei ooit. Ik kan maar het best in huis blijven met de gordijnen dicht. Herstellen is best moeilijk. Heel saai. Ik wil zo graag er-op-uit. Maar dat zit er even niet in. 

Vandaag lees ik een moeilijk literair boek; Het welbevinden door Ulla Lenze. Ik kreeg het voor mijn verjaardag van de Limburgse vriendin. Het is ingewikkeld met veel personages en tijdlagen: 1908, 1967 en 2022. Centraal staat een schrijfster die veel succes heeft gehad met een boek over een spiritistische tbc-patiënte, een schrijfster in goede doen, de Duitse artsenij begin 20e eeuw, een sanatorium voor arbeiders in de buurt van Berlijn: Heilstätten Beelitz. Leg het maar uit. Het welbevinden van de patiënten stond centraal. Kom daar nu nog maar eens om. 

Maar vandaag zet ik door en raak ik geboeid. Dat is ook herstel. Het voormalige sanatorium is na de Wende geheel in verval geraakt en wordt nu opgeknapt voor dure appartementen.

Agneta

Gezien: de film 'Je m'apelle Agneta', op Netflix. Zeer onderhoudende film. Zweedse vrouw van in de vijftig heeft een uitgeblust huwelijk, ze eet en drinkt te veel, ze raakt haar ambtenarenbaan kwijt en gaat als au pair werken in de Provence. Ze is in de veronderstelling dat ze voor een zieke Zweedse puber gaat zorgen, maar het blijkt om een oude excentrieke Zweedse homoman te gaan. Zij spreekt verder geen woord over de grens. 

Doet nogal denken aan de geestige Engelse film 'Shirley Valentine' (1989). Zo'n dikkige onopvallende huisvrouw met een ongeïnteresseerde zak van een echtgenoot, die ontpopt als een geestige vrouw, wulps, die grote aantrekkingskracht uitoefent op de mediterrane man. Ze hervindt zichzelf en is geliefd in haar nieuwe omgeving om de leuke vriendelijke zelf die ze in haar huwelijk niet meer was en nu weer wel. Een beetje een formule. Maar toch ook feel good.

maandag 25 mei 2026

Panbos

Het is zo warm dat we vandaag voor het wandelingetje-van-de-dag het Panbos kiezen. Lekker veel schaduw. Het ruikt er heerlijk naar dennennaalden. Af en toe een blij hondje, want het is hier hondenlosloop. Weer meer gelopen vandaag: 3,5 km. En na afloop weer twee uur slapen.

Nieuw Nederland

Gezien: deel 1 uit de nieuwe EO-serie 'Nieuw Nederland' over hoe Nederland er over honderd jaar uit zou kunnen zien, gezien de stijging van de zeespiegel en andere gevolgen van de klimaatverandering. Hoe er over landinrichters en filosofen over gedacht en gestudeerd wordt, aan welke oplossingen voor/tegen het wassende water wordt gewerkt. Het is zo'n groot en bedreigend onderwerp dat je doorgaans maar liever wegdenkt. 

Presentator van het programma is Kefah Allush, een van oorsprong Palestijnse tv-maker, opgegroeid in Vlaardingen. Ik kende hem niet, maar hij is al heel lang in dienst bij de EO, als producer en presentator. Het thema is in een toegankelijk format gegoten, met allerhande informatie: historisch, animaties, deskundigen, BN-ers, wandelingetjes door bedreigde gebieden... Die BN-ers die hoeven dan weer niet voor mij. Wat comedian Jan Jaap van der Wal of filosofe Stine Jensen erover denken is niet zo boeiend. Het is drie afleveringen. Ik ga het wel volgen.

Landgoed Oostbroek

De kortste wandeling die we kennen is op Landgoed Oostbroek. Anderhalve kilometer en een groot stuk in de schaduw. Het Hoofdkantoor van Utrechts Landschap is er gevestigd en er is ook een sympathiek cafeetje dat gerund wordt door vrijwilligers. Maar die zijn  vrij met Pinksteren. Er is er prachtig en toch komen er maar heel weinig mensen. Het ligt dicht aan de A28 en de weg met de auto er naar toe is onbegrijpelijk om het UMC en het Wilhelmina Kinderziekenhuis heen.

Het is toch even Er-Op-Uit. Na de wandeling slaap ik twee uur.