vrijdag 26 augustus 2022

Cosby

Gekeken naar ‘We need to talk about Cosby’ bij de VPRO. Want behalve mijn eigen belevenissen in en om huis en tuin leef ik heus ook intens mee met de toestand van de wereld. De hitte. De droogte. de oorlogen her en der. Ter Apel. Wopke Hoekstra. De boeren. De genderdysforen. De stijgende prijzen van alles. Maar ik blog er niet over, want wie ben ik. Maar ik blog wel over boeken die ik lees en tv-programma’s die ik zie.

En nu dan Bill Cosby, die in 2017 of daaromtrent veroordeeld is voor het drogeren en verkrachten van een vrouw. Hij heeft dat met heel veel gedaan, maar al die zaken waren binnen het Amerikaanse rechtssysteem verjaard. En nu is hij na een paar jaar gevangenisstraf alweer vrij vanwege een vormfouten. Hij was de onbetwistbare held van velen, vooral van zwarte Amerikanen, vooral van zwarte Amerikaanse mannen, acteurs, comedians. Zij konden er niet bij dat hun held een verkrachter was/is. Daar gaat dat programma over. Allemaal talking heads (want de meesten ken ik niet) over hoe moeilijk ze het vinden om hun held af te vallen. Dus praatte niemand erover. 

Geen opmerkingen: