vrijdag 19 augustus 2022

Tour d’ Utrecht

Het zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn: in Utrecht rijdt vandaag La Vuelta, de Spaanse wielerronde. Ze doen alle wijken aan. Toen in 2015 de Tour de France Utrecht aandeed stond ik aan de Maliesingel te kijken. En later aan de Marnixlaan bij ons op Zuilen. 

Vandaag was ik weer naar Amsterdam, en voor de zekerheid was ik met de fiets naar het station gegaan, terwijl ik meestal met de bus ga. Maar de stadsbus moet ook die Marnixlaan over. En dat gaat natuurlijk niet, bij zo’n wielerronde. Maar als fietser kun je dan langs de Vecht onder de brug door.

Inderdaad staat om 19u alle verkeer in de stad stil. Het kan geen kant op want de Vuelta rijdt in de hele stad. Door alle wijken. De rijen publiek langs de route achter de dranghekken zijn vriendelijk. Het is tijdrijden voor ploegen en zodra er weer een ploeg aan komt wordt er luid gejuicht. 

Er zijn ook tot op het bot getergde automobilisten die het fietspad langs de Vecht onder de Marnixbrug nemen. Tussen de fietspaaltjes door. Je moet als fietser of voetganger dus wel een beetje uitkijken. 

Maar volgens mij zijn er ook heel veel Utrechters die er helemaal niets van merken.

Geen opmerkingen: