maandag 16 januari 2023

Annie Lennox


Ik zoek naar muziek van Annie Lennox en in het bijzonder een filmpje waarin ze ‘Dido’s Lament’ van Purcell zingt. Marg had het dacht ik uitgekozen voor haar eigen uitvaart in maart 2018. Tot dan toe kende ik alleen klassieke uitvoeringen. Dit ’Remember me’ is hartverscheurend. When I’m laid in earth / may my wrongs create / no trouble in my breast. Remember me, remember me,/ but ah, forget my fate.’Dat had ze op de dag van haar sterven nog bedacht. Ze wilde herinnerd worden, maar niet als zieke.

En zo kom ik op een uitvoering die gemaakt is in de eerste maanden van de Corona. 2020. Toen we ineens allemaal thuis moesten blijven. Alle sociale verbanden stopten. Iedereen in de war en wanhopig. En toen kwam er een eruptie aan creativiteit los. Artiesten die in hun woonkamer zongen. Koren die via Teams of Zoom samen zongen. Vreemde mensen die samen gingen zingen. Het is nu bijna drie jaar geleden. Deze uitvoering van Annie Lennox met al die mensen thuis voor een laken, met crisisgezichten, hartstochtelijk zingend. Wat een geweldige zangeres. Schots. Uit Aberdeen.

O ik vergis me. Het was Alison Moyet van wie dit lied op Margs uitvaart gezongen werd. 

Geen opmerkingen: