woensdag 25 oktober 2017

Reisje naar Ramsgate

Ga een wandeling maken bij Hilversum, rond voormalig sanatorium Zonnestraal. En zo raak ik gelukkig ook weer op de hoogte van de Hilversumse wederwaardigheden. Ik ben  echt stukjes tijd aan het inhalen.

Zus&Zwager1 zijn de afgelopen maanden involved geraakt bij de opgraving en berging van het VOC-schip De Rooswijk dat in 1740 voor de Engelse kunst bij Ramsgate verging. dat had ik helemaal gemist. Zij zijn allebei fanatieke genealogen en zij zijn zeer bedreven in het zoeken in archieven. Er waren tot dan toe geen opvarenden van De Rooswijk bekend, maar bij toeval hadden Zus&Zwager1 er eentje gevonden. Zij boden toen aan het onderzoeksteam aan om er meer te zoeken. Van de in 1740 300 opvarenden (allen verdronken) hebben zij 15 namen gevonden, in oude notarisakten. Want scheepslieden die een lange reis gingen maken gingen vaak vooraf naar de notaris om zaken vast te laten leggen, mochten ze niet terugkeren. En in die notarisakten stond dan welke reis op welk schip zo iemand ging maken.Dus zij hebben honderden notarisakten uit 1740 doorgebladerd

Eerlijk gezegd weet ik helemaal niets van De Rooswijk en Ramsgate, hoewel dat de laatste jaren best in het nieuws is geweest. Het is belangrijk Cultureel Erfgoed dat geborgen en bestudeerd gaat worden. Als dank voor hun hulp hebben Zus&Zwager1 een reisje naar Ramasgate mogen maken en rondkijken bij het onderzoek. Toen zij er waren was het net de laatste dag van het opduiken.

En ik had alles gemist door mijn eenkennigheid van de laatste maand. Ze hadden het wel gemaild, maar toen dacht ik alleen maar Ramsgate? Rooswijk? Nu hoor ik alles. Geweldig moet dat zijn om zo in zo'n groot project een klein stukje mee te kunnen helpen.

Geen opmerkingen: