donderdag 19 september 2024

De herfstjas


Wat ik met schoenen heb (nooit 100% tevreden) heb ik ook met jassen. Het kost me ontzettend veel moeite om de juiste te vinden. Ik zoek me een ongeluk, twijfel als een gek, en na uren, dagen kies ik dan maar een, die heel goed kan, maar niet wat ik mij gedroomd had. Ik heb diverse jassen aan de kapstok hangen die aan vervanging toe zijn. 'n Helblauwe regenjas (ANWB) die niet waterdicht en te blauw is. Een met teddy gevoerde winterregenjas waarvan de rits al tijden hapert. Héél vervelend. En een oudroze in betweenjas die me inmiddels veel te zachtroze is en alles behalve waterafstotend. 

En toen zag ik de Limburgse vriendin in een práchtige glamoureuze regenjas van het merk Maium. Schitterende snit. Roestbruin. Wil ik ook!!!

Dat heb ik geweten. Outdoorwinkel Bever voert het merk, maar in de Utrechtse binnenstad hebben ze het niet op voorraad. Terwijl er op de Maium-site veel meer kleuren staan heeft Bever alleen zwart en chocoladebruin in de collectie. Zo donker. In Houten is er nog een exemplaar op voorraad, die hangen ze voor me weg. Want ik wil 'm natuurlijk wel eerst passen. 

En dan begint het getwijfel, want die kleur. Ik draag nooit donkerbruin, en zwart wil ik ook niet. Vervolgens ga ik langs de ANWB om te kijken wat ze daar hebben aan herfstjassen. Passen. Fotograferen. Er zussen en vriendinnen mee lastig vallen. 'Wat ben je een leuk model!' reageert Nichtje die verder niet op de vraag in gaat.

Mooie jas ja, die Maium, maar die kleur! Hani501 vindt dat ik er 100% voor moet gaan, anders niet. Steeds kijk ik naar de ANWB-jassen, en de jassen aan de kapstok. De donkerroze wordt door iedereen als tweede beste gekozen. Kleur en model.

Vanmiddag hak ik de knoop door. Eerst gooi ik drie jassen van de kapstok in de Leger-des-Heils textielbak. Weg is weg. Dan koop ik de donker-roze ANWB-jas die softshell en waterdicht heet te zijn. 

En later gaan we wel voor een nieuwe wind- en waterdichte winterjas.

Geen opmerkingen: