zondag 8 november 2015

Cantemus

Cantemus. Laat ons zingen. Ik heb me afgemeld bij mijn woensdagavondkoortje. Te vaak is er op woensdagavond iets anders dat wat ik heel graag wil, en steeds moet het koortje dan maar een week overgaan. Frankfurt. Logeren Zus4, concert Hans, weekje herfstvakantie...

Blijkbaar is het koor geen prioriteiten voor jou, schrijft de dirigente. Ik had haar de contributie voor de rest van het jaar teruggevraagd in het kade van Nee-heb-je. Ik heb meteen de neiging om terug te schrijven: Vraag je je niet af waaróm ik geen prioriteit geef aan jouw 'koortje', maar dat is misselijk, dat doe je niet.

Grace stuur ik nog even een apart mailtje. Sorry Grace, jou vond ik leuk, maar de dirigente niet zo bekwaam. Grace zingt ook in twee andere koren, waaronder in Cantemus Domine van de Augustinuskerk. Al zo lang ik in Utrecht kom - en dat is nu al meer dan 8 jaar - en ik ga met enige regelmaat naar de Augustinuskerk - en altijd denk ik: zou ik bij dat koor kunnen? Dat is zó mooi. En dat ik nou Grace tegen het lijf loop, die daar zingt en tegen mij zegt: Kóm! Dat moet een teken zijn.

Vandaag heeft het koor een openbare koorrepetitie, mailt ze mij. Zelf is ze er niet, maar kom! Direct na afloop van de H. Mis. Ze zingen op de koorzolder boven bij het orgel. 

In de Mis zingen ze de Missa Brevis van Mozart en het Ave Verum. Allemaal even prachtig. En bij de proefrepetitie - slechts twee geïnteresseerden - doen we ook het Ave Verum. Ik zing bij de tenoren. O! De dirigent is heel directief en bekwaam. En de koorleden (vooral de vrouwen) zijn allemaal even warmhartelijk. O!

Als ik mee zou willen doen, dan ben ik méér dan welkom. Ze repeteren elke dinsdagavond.  En drie keer per maand op zondag in de Mis. Dat zou me wat zijn. 

Geen opmerkingen: