zondag 3 mei 2009

Het Twiske

Wie muizenissen of een overkill aan feestelijkheden uit het hoofd wil laten waaien raad ik Het Twiske aan, verreweg het mooiste natuurgebied bij Amsterdam. Ruim, leeg, waterrijk, je krijgt er even een gevoel van oneindigheid. Het isniet ver, het ligt maar een piep eindje boven Amsterdam.

Het Twiske is een 'typisch Zaans' veengebied, dat al heel oud is en al beschreven staat op kaarten uit de 13e eeuw. Oorspronkelijk was het een waterrijk veenweidegebied langs riviertje het Twiske. In het begin van de 20e eeuw is het land uitgeveend, in de jaren zeventig werd een zandwinningsplas gegraven en werd het gebied ingericht tot recreatiegebied, dat voor eenderde uit water bestaat.

Heb ooit ergens gelezen dat het een samenwerkingsverband is tussen Amsterdam, Oostzaan, Landsmeer en Purmerend. Nu vind ik die informatie trouwens nergens terug. Dat verklaart wellicht het ambtelijke karakter van het bestuur en de voorzieningen. Ik noem dat graag 'communistisch'. Niet vraag- of marktgestuurd. Er zijn nauwelijks horeca-gelegenheden en die er zijn, zijn in weekends en op avonden vrijwel altijd dicht. Ik vrees dat ze er voor het personeel kantoortijden aanhouden. Heb je zin in een patatje oorlog, om maar wat te noemen, is de snackkar bij de Avonturenspeelplaats niet eens open. Zondagmiddag! Grr.

Sinds een jaar zijn er bij de ingang ineens hekken voor/tegen auto's geplaatst. Ze hebben de vorm van ouderwetste grensovergangen. Het is alsof je onverwacht het Oostblok betreedt. Heel heel heel onsympathiek. Toen ik in Noord woonde, letterlijk om de hoek, was dit Het Twiske een echte welkome vrijplaats. Op zonnige zomerdagen is het er bommetjevol, maar verder voornamelijk leeg. Mooie Hollandse luchten. Nee, die hekken vind ik maar niks. Hoeveel ik ook van Het Twiske houd: het Amsterdamse Bos heeft grote twee pré's: én gratis parkeren én Chez Favie.

Geen opmerkingen: