
De tentoonstelling (met magazine) is een project genaamd Hoofdboek van reclameman Jan Knaap, geïnspireerd door zijn de kinderoppas die iedere keer een andere hoofddoek op had. Op een dag vroeg hij haar hoeveel hoofddoeken ze wel niet had en ze antwoordde: 'Meer dan vijftig'. Vervolgens vroeg hij een aantal AH-caissières hoeveel hoofddoeken zij hadden. Een van hen gaf aan dat ze er 109 had. Hij vond dat geweldig, en dacht: 'Hier moet ik iets mee doen'.
In 2011 schijnt er een 'Nationaal Hoofddoekonderzoek' uitgevoerd te zijn door Motivaction. Enige uitkomsten: 9 op de 10 hoofddoekdraagsters doet dit uit vrije wil en niet uit onderdrukking; 93 procent van de vrouwen draagt de hoofddoek met trots; 87 procent van alle draagsters geeft aan zelfs nooit aan haar keuze te hebben getwijfeld. In tegenstelling tot wat Nederlanders denken, beginnen moslima’s
niet op hun dertiende met het dragen van een hoofddoek, maar gemiddeld
pas als ze 19 jaar oud zijn. Slechts 16 procent is 13 of 14 jaar als ze voor het eerst een hoofddoek draagt.
Het zijn mooie foto's van een mooie vrouw met mooie sjaals.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten