maandag 21 juli 2025

OV Chip

Ik heb gereisd met een ticket van NS International. Het ticket had ik zowel op de telefoon als uitgeprint. De heenweg had ik bij het betreden van de stationshal de QR-code op de print voor de scanner gehouden en ging het poortje open. 

Maar toen ik terugkwam deed ik dat weer, maar ging het poortje niet open. Ik probeerde het ook bij een paar andere poortjes, maar nee. Normaal ga je met je OV-chipskaart door die poortjes, moeiteloos. Er stond nergens geen uitleg en geen personeel dat me kon helpen. Ik wou naar huis. Dus uiteindelijk ging ik maar met mijn OV-chipkaart door het poortje, waarna er onmiddellijk 10 euro van werd afgeschreven. Ik was immers niet ingecheckt met die OV-Chipkaart.

Op Utrecht CS is nog één loket voor internationele reizen. Over het algemeen willen ze je daar niet helpen, want je wordt geacht alles zelf online en digitaal doen, maar ik dacht: ik ga het toch even proberen. De mevrouw aan het loket begreep onmiddellijk wat er gebeurd was, maar ze kon niets voor me doen. Er staat een informatiezuil, zei ze ook nog, daar had u kunnen lezen wat u kon doen. Maar ja. Dat wist ik niet en die had ik niet gezien. En om bij haar loket te komen moest ik door dat poortje. Over 24 uur zou mijn OV-saldo bijgewerkt zijn en zou ik zelf online dat tientje kunnen terugvorderen.  

Ik weet nu al dat het niet gaat lukken. Maar ik moet het van mezelf toch proberen. Je kunt ook een telefoonnummer bellen, zie ik op de site, maar dan krijg je een robot die je na twee vragen en antwoorden alsnog naar de site nietuitgecheckt.nl stuurt. Als het me eindelijk lukt om op die site binnen te komen - ik heb er geen account - dan staat daar mijn situatie niet bij. Grr. Geen idee. Moet ik dan morgen weer naar dat loket waar ze je niet willen helpen? Bobby zegt: 'Laat toch zitten, vergeet dat tientje.' Maar ik kan het niet uitstaan.

Geen opmerkingen: