dinsdag 30 juli 2019

Op fietse

Syts komt bij Bobby op de ochtendkoffie, of laat ik zeggen bij ‘ons’. Een ochtendje bijpraten, te beginnen bij Schotland waar haar dochter met drie kindjes woont en waar ze veel is. Ik ken Syts als oud-horeca-onderneemster, maar al jaren pensionado. Dat zij ooit ergotherapeut was wist ik niet. Maar dat was ze dus en ze weet en begrijpt alles van de revalidatie van gebroken polsen/armen. Wat heerlijk. Hoe geknoedeld zo’n hand uit vier weken gips komt. Het oedeem, de ingekorte pezen, het onvermogen, de oefeningen.

We doen ook een rondje ‘Wat heb je onlangs gelezen’ en zij las Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer. Ik lees de laatste weken niet zoveel, het wil niet. In de digitale bibliotheek is dat boek nog niet te vinden, maar wel De filosofie van de heuvel, een reisverslag van een onvoorbereide fietstocht op tamelijk gammele fietsen van Leiden naar Rome. Veel heuvels onderweg. En zo verschillend al die heuvels. En zo ongeoefend. En zo leeg het Noord-Franse platteland. En zo gruwelijk, fietsen op autosnelwegen. En zo wispelturig de Russische vriendin. En zo lastig: bandenpech. En zo onverwacht mooie plaatsjes onderweg. Een onverwacht erg leuk boek dat ik in één ruk uitlees.

Geen opmerkingen: