maandag 20 februari 2023

De Nieuwe Vermeer

Ik keek naar de tweede aflevering van De Nieuwe Vermeer waarbij tientallen zo niet honderden Nederlanders een nieuwe Vermeer proberen te maken. Heel erg leuk programma, blijkt. Al ben ik niet zo op Dionne Stax, geef mij maar Annechien, maar aan de deelnemers is genoeg te beleven. Ik heb eigenlijk de artikelen over de Vermeer-tentoonstelling een beetje overgeslagen, had ook niet meteen de behoefte naar de tentoonstelling toe te gaan en nu kan het niet meer, wang totaal uitverkocht. Maar door dit programma is mijn interesse in Vermeer toch gewekt. Bijvoorbeeld als neuropsycholoog (prof) Margriet Sitskoorn aan de twee rivaliserende professionele kunstenaars komt uitleggen wat het kijken naar Vermeer zo behaaglijk maakt. De rustige straten, de voordeuren en ramen die open staan, mensen die kalm hun ding aan het doen zijn. 

- Terugkijken 'De nieuwe Vermeer':

Geen opmerkingen: