zondag 12 februari 2023

Te Hindeloopen

Voor ik weer op huis aan ga wil ik nog graag één wandeling. Maar met mijn hielspoor en Hani501’s bijna genezen gebroken voet kunnen we beter rustig aan doen. Ik wil graag nog een kein stukje langs de IJsselmeerkust. En omdat we ook Cultuur als thema hadden stel ik Hindeloopen voor. Het kleinste stadje van Friesland, nog geen 1000 inwoners. 

Bij mijn weten was ik hier nooit, hoewel ik ooit in de jaren tachtig eens in vier dagen een rondje IJsselmeer heb gefietst, dus het moet haast wel dat ik toen ook Hindeloopen heb aangedaan. Hani501 is niet meteen dolenthousiast, maar dat komt omdat in deze provincie Hindeloopen gelijk staat aan horden toeristen, zoiets als Volendam en Marken. Maar in februari is Hindeloopen leeg. Mooi oud stadje, oud haventje, vrachtjes, bruggetjes, Hindelooper schilderkunst, en wat oude Friezen die met hun snerpende Friese stemmen Friese kletspraatjes houden.

Geen opmerkingen: