vrijdag 8 februari 2019

Piano Days

Terwijl Hani501 en ik op onze hotelbedjes onze eerste ochtend en de tweede middag te Bruxelles wat liggen te processen zoek ik alweer een concert. Dat deed ik twee weken geleden thuis ook al, maar toen kwam ik er niet uit. Nu is het urgenter. It’s now or never. Wil ons citytripje onvergetelijk worden, dan moeten we nog iets onvergetelijks beleven. 

We besluiten kaartjes te proberen voor een piano-recital van de Belgische pianiste Eliane Reyes in het concertcentrum Flagey in de deelgemeente Elsene. Daar is een pianoconcours. Dit recital begint om 18u en volgens Google Maps is het 40 minuten lopen van ons hotel naar Elsene. Dat moeten we kunnen halen. 

De tocht voert ons door een stuk Europese wijk, een soort PC Hooftstraat en een koopgoot, en de Bruxelles-experience wordt steeds kleurrijker. Die Flagey-zalen hebben een rijke historie met de Belgische radio, de zalen zijn een beetje sixties/seventies, van het soort dat bij ons te Nederland al lang en breed gerenoveerd is. 

Aangekomen mogen we op de wachtlijst. Erg is dat niet?want die wachtlijst duurt maar een half uur, omdat we zo op het nippertje zijn. En dan hebben we twee zitplaatsen bij een virtuoos pianoconcert. Geweldig wat een pianiste, deze Eliane Reyes, en wat een spel. Bach, Schumann, Lizt, Debussy. Ze speelt pastastisch. We applaudisseren de handen uit ons lijf.

Dan lopen we weer terug naar ons eigen buurtje om daar Cubaans te gaan eten. Gisteren aten we er Ethiopisch. Had ik dat al gemeld?



Geen opmerkingen: