vrijdag 27 december 2019

Gelezen in 2019

Ik heb het gevoel dat ik in 2019 erg weinig gelezen heb, maar  een score van 30 boeken is dan eigenlijk nog best veel. Andere jaren haalde ik tegen de 50 boeken. Ik heb veel films gezien. Het heeft alles met de gebroken pols/hand te maken gehad. Misschien ga ik dit jaar een lijst films toevoegen.

1. Ernst-Jan Pfauth, Dankboek. Dagboek voor een tevredener leven (De Correspondent) 
2. De bovenkant van Utrecht. Foto’s van Karel Tomeï (Scriptum)
3. Anselm Grün, Waardering (Ten Have)
4. Maaike Meijer, Hemelse mevrouw Frederike, Biografie van Fritzi Harmsen van Beek (1927-2009) (Bezige Bij)
5. Lisette Thooft, In negen stappen naar Innerlijke bloei (Boekerij)

6. Henny Thijssing-Boer, Het jongetje Duco
7. Verna B. Carleton, Terug naar Berlijn (Querido)
8. Mirjam Oldenhave, Alles goed en wel (Ambo Anthos)
9. Willemijn Dicke, Mea (Atlas Contact)
10. Johan Fretz, Onder de paramariboom (Lebowski)

11. Nicolien Mizee, De halfbroer (Nijgh & Van Ditmar)
12. Nicolien Mizee, Moord op de moestuin (Nijgh & Van Ditmar)
13. Rinus Spruit, Een dag om aan de balk te spijkeren (Cossee)
14. Per J. Andersson, Het wonderlijke verhaal van de man die van India naar Zweden fietste voor de liefde (Boekerij)
15. Renate Dorrestein, De leesclub (Atlas Contact)

16. John Boyne, Wat het hart verwoest (Meulenhoff)
17. Anne Enright, Het groene pad (De Bezige Bij)
18. Philippe Claudel, Geuren (De Bezige Bij)
19. Kristien Hemmerechts, Wolf (De Geus)
20. Ilja Leonard Pfeijffer, De filosofie van de heuvel (De Arbeiderspers)

21. Amélie Nothomb, Blauwbaard (De Bezige Bij)
22. Edna O’Brien, De rode stoeltjes (De Bezige Bij)
23. Martine Bijl, Rinkeldekink (Atlas Contact)
24. Vassily Grossman, Alles stroomt (De Geus)
25. Pascale Naessens, Nog eenvoudiger (Lannoo)

26. Vonne van der Meer, Vindeling (Atlas Contact)
27. Vrouwkje Tuinman, De Rouwclub (Nijgh & Van Ditmar)
28. Sander Kollaard, Stadium IV (Van Oorschot)
29. Lieneke Dijkzeul, Dagen van Schaamte (Ambo Anthos)
30. Lucy Knisley, Relish. My Life In The Kitchen (Rooring Brook Press)

31. Mireille Geus, Madame Jeanette (Nieuw Amsterdam)

Gelezen in 2018  Gelezen in 2017  Gelezen in 2016  Gelezen in 2015   Gelezen in 2014   Gelezen in 2013

Nu er zo’n discussie is over het programma van Margriet van der Linden ‘Mensen met M’ waarin ze in een aflevering het ‘kalifaatmeisje’ Laura H. te gast heeft samen met songfestivalwinnaar Duncan Laurence, herinner ik me ineens dat ik me eerder dit jaar verdiept heb in Laura H, maar dat deed ik niet via het boek maar via de podcast van auteur van dat boek over haar Thomas Rueb.

Geen opmerkingen: