zondag 9 oktober 2016

Groene zwerm

Ik fietst langs de Vecht, van Zuilen richting de stad, om een uur of half zeven, word ik plots ingehaald door een groene zwerm die vlak over mijn hoofd scheert. Heel hard vliegen ze. Omdat ze zo groen zijn denk ik eerst dat het kikkers zijn en dat ik hallucineer, maar dan zie ik dat het honderden parkieten zijn. Zwoesj! Als ze voorbij zijn volgt er nog een kleinere zwerm die vlak over het water vliegt. Wat een wondere sensatie.

In Nederland heeft de parkiet - de halsbandparkiet - zich tussen 1996 en 2009 sterk uitgebreid over de hele Randstad. In 2013 werd het totaal aantal vogels (op grond van tellingen op slaapplaatsen) geschat op meer dan 10.000 individuen. In Nederland zijn het 'standvogels'. Vooral buiten het broedseizoen zoeken ze elkaar op in slaapbomen, daar kunnen ze in zeer grote groepen bijeen komen. In Het Parool lees ik dat de duizenden halsbandparkieten in Amsterdam gezelschap hebben gekregen van een uit de kluiten gewassen neef: de grote alexanderparkiet. Van deze soort zijn inmiddels honderd exemplaren verspreid over verschillende stadsparken te vinden. Deze vogel komt buiten de hoofdstad nog niet of nauwelijks voor.

Over het 'zwermen' van parkieten/papegaaien een filmpje uit Australië.

Geen opmerkingen: