donderdag 13 oktober 2016

Josquin Desprez

Omdat onze 16 meter cd's nog steeds in de dozen zitten luister ik beduidend minder muziek dan voorheen. We bespreken weer eens Spotify versus de fysieke muziekdrager. Nou ja bespreken... Bobby is nogal tégen mp3, de geluidskwaliteit van cd's is volgens hen zoveel hoger dat hij niet eens over na wil denken. Zelf ben ik jaren erg dol geweest op Spotify, maar ik heb ook last van mijn eigen onrust bij het luisteren. Vaak luister ik nummers niet uit, omdat ik voortdurend geprikkeld wordt weer andere nummers te beluisteren. 

Ik wil minstens een lege meter in de c-kast straks, om af en toe weer cd's te kopen, ook al is dat uit de mode, 

Vanavond ben ik moe en lig ik op de bank naar muziek van de 15e/16e eeuwse Vlaamse componist Josquin Desprez. Hij was van de Vlaamse Polyfonie. Ik probeer dus niet uit te waaieren naar de 'Josquin-Deprez-Radio', waar dan ook muziek van onder meer Monteverdi en Hildehard von Bingen te horen is. Ook prachtig, daar niet van, maar dan begint het afbreken en het dóór zoeken weer. Het is heerlijk, gewoon één album luisteren. 

Geen opmerkingen: