zondag 30 oktober 2016

Herfst

In Hasselt (B) waar ik van de week even op en neer naar toe was kocht ik Herfst van Karl Ove Knausgård. Héél mooi, heel aards en daarmee heel diep. Geen psychologie of geschiedenis of politiek, maar de dagelijkse werkelijkheid in en om huis. Hier en nu. De boekverkoopster waarschuwde me dat het niet op zijn eerdere boeken lijkt, maaVader, maar daar kwam ik niet in. Te veel, te groot. Dus ik kan het niet vergelijken. Het zijn brieven/schetsen over de wereld aan zijn ongeboren dochter. Een kind heeft geen weet van geschiedenis, politiek, etcetera, voor een kind bestaat alleen de wereld om haar heen. Het is leuk, want hij heeft het over álles. Koken, autorijden, tanden die doorkomen, plassen, schaamlippen, kerken, stranden, saamhorigheid, you name it, met grote opmerkzaamheid. Erg fijn.
r dat vond ik juist een aanbeveling. Ooit begin ik in zijn eersteling

Geen opmerkingen: