woensdag 12 oktober 2016

In de kas

Het is alweer de laatste keer tekencursus in de Oude Hortus. Jammer vind ik dat. Ik vraag de andere cursisten of ze niet ook door willen gaan. Vijf woensdagochtenden moet toch makkelijk uit te breiden zijn naar zeven acht of twaalf. Maar dat willen ze niet. Dat kunnen ze niet. Vandaag is het koud en gaan we in de kas. Die is niet warm, zoals de kas in de Hortus in Amsterdam.

Ik zet me bij de vijver met waterplanten. Durf niet te aquarelleren, ga dus op mijn oude manier verder, maar toch een beetje anders: niet met zwarte lijnen, maar met witte. 'Decoratief', zegt de juf. 'Grafisch.' Zij wil graag dat ik rommeliger en zoekender werk. 'Daar kan ik niet tegen', vertel ik. 'Het mag geen knoeiboel worden.' 'En overigens doe ik maar wat', zeg ik, 'het is geen keuze. Dit gebeurt, ik kan het niet anders.'

Ik app Will. 'Will ga je zaterdag mee naar de Hortus? Tekenen?'

Geen opmerkingen: