zaterdag 25 februari 2017

In Memoriam

Vandaag is Henk Elsink overleden. Dat raakt iets. Ik herinner nog goed dat ik voor het eerst op bezoek kwam bij Marg. Te Groningen. Wij studeerden Nederlands. Zij woonde bij het Noorderstation. Zij had een verzamel-elpee met cabaretliedjes. En draaide die. 

Een van die liedjes was 'Broekje in de branding', in mijn herinnering gezongen door Henk Elsink. Ik was net onttrokken aan mijn straffe opvoeding en probeerde het tekort aan culturele ontwikkeling in één jaar bij te spijkeren. Ik ging veel naar films en het theater en onderzocht ik alles wat de mensen mij voorschotelden. Dat Broekje in de Branding vond ik een raar liedje, beetje schuin, ik wist niet zo goed of dat nou leuk was of niet. Maar Henk Elsink vond ik erg leuk en al gauw kende ik veel van zijn liedjes en sketches uit mijn hoofd. Harm met het Harpje. Meneer Bakema. Kleine Johanna. Hoe je dat allemaal opdeed in de tijd zonder internet en YouTube weet ik echt niet meer. Misschien leende ik de elpee van Marg. Of maakte ze een cassettebandje voor mij?  (Als ik nu naar 'Broekje in de branding' zoek kom je bij Gerard Cox. Die vond ik helemáál niet leuk. Marg, héb je die elpee nog?)

Hieronder een verzameling filmpjes voor de mensen die ook een snik met Henk Elsink hebben.







Geen opmerkingen: