zondag 3 september 2023

Wishful Singing

Al vele jaren ben ik fan van de a capella dameszanggroep Wishful Singing, zeker sinds ze Hildegard von Bingen zongen, ‘Missa In Mysterium’, ik geloof dat dat in samenwerking was met Herman Finkers, 2017. Hemelse muziek. Twee maanden geleden zag ik dat ze binnenkort een meezing-concert doen ‘Zing je sterk’ in het theater Amersfoort. Ze hebben onder die naam workshops gegeven aan mensen met long-covid, en ik geloof ook aan mensen met burn-out. En nu dan ook in het theater. Ik heb kaarten gekocht en ga er naar toe met de Duitse vriendinnen.

Nu zie ik weer iets van ze aangeboden, in oktober. Samen met Volkskrant-journalist Fokke Obbema die een paar jaar geleden bijna overleden was, maar genezen is, en sindsdien interviews maakt over de zin van het leven. Dat boek heb ik ook gekocht. 

Met hem hebben ze van Wishful Singing nu een muziek/theatervoorstelling gemaakt over de zin van het leven. De levensvragen. Daar wil ik wel naar toe. De Limburgse Duitse vriendin meldt: ‘Maar daar gáán we al naar toe!’ Verwarring alom.

Onderzoek wijst uit dat dit toch echt iets anders is en dat ze in samenwerking met drie kunstonderwijs-instellingen workshops doen, en in Amersfoort zijn dat drie schrijfworkshops voor mensen van 70-plus geïnspireerd op en samen met een zangeres van Wishful Singing, een kaartje voor de voorstelling is inbegrepen. Ik ben dan wel geen 70-plus, maar het lijkt me interessant om mee te maken. Na veel gedoe (slechte website) lukt het me een kaartje te bemachtigen, workshop èn theatervoorstelling. Het is zwaar gesubsidieerd en daardoor heel betaalbaar.

Bijzonder dat zo’n muziekgroep zulke maatschappelijk geëngageerde projecten doet. Dus dat wordt een bijzonder najaar met Wishful Singing. Op Spotify staat een album ‘Zing je sterk’, wellicht dat we dat gaan zingen.

- Het album ‘Zing je sterk’ op Spotify:

- Filmpje voor hun online cursus ‘Zing je Sterk’ in de Coronatijd:

Geen opmerkingen: