zondag 19 juni 2016

Gouda

Zullen we naar de Westbroekse Zodden, stel ik voor, maar Bobby wil héél graag naar het Gouds Museum waar een nieuw op Erasmus als vrijdenker geïnspireerd kerkraam op de vloer uitgestald ligt. Het is hier dit weekend voor het laatst te zien. Nou vooruit dan maar. Wij naar Gouda. 

Gouda is leuk. Er is geen koopzondag, dus dat scheelt een hoop.

Behalve het raam blijkt er een bijzonder prettige toegankelijke tentoonstelling over Erasmus en Gouda. Met een audiotour door Herman Pleij. Ik die mij nooit in de Lof der Zotheid en/of Erasmus verdiept heb, ben binnen drie kwartier een boel wijzer. Erasmus was wel echt een mannenman, een priester met intellectuele vrinden en geen vrouw te bekennen, dus dat kleurt zijn leven en filosofie nogal.

Details die je op de audiotour hoort zijn dat hij klein van stuk was en een hoge stem had. Die onthoud je dan het meest.

Het raam. Bobby vindt het mooi, ik weet het niet. Ik vind het nogal esoterisch en schort mijn oordeel op tot ik het in die Goudse kerk zie. September.

Geen opmerkingen: