vrijdag 16 juni 2023

Trea

Nu Beatrijs Ritsema een maand of wat geleden overleden is en daarmee haar aanstekelijke rubriek in Trouw ‘Moderne manieren’ verdwenen is, is er een nieuwe columnist opgestaan. Ze is er al langer, maar ik had haar nog niet ontdekt, want ik lees niet altijd de papieren krant. Ze staat geloof ik niet op een vaste dag op een vaste plek. Trea van Vliet heet ze. Ze schreef een tijd een liefdevolle column over haar oude vader die nogal in de war was, zeg maar, en nu gaat het al een tijdje over de liefde, over ‘daten’ op middelbare leeftijd. O het is alweer de laatste column. Why? Ze is zó leuk.

Ze is heel erg wijs. Heeft veel inzicht in de menselijke geest en motieven, ook als die niet zo prettig zijn. Ze schrijft fris en origineel en eerlijk. Verrassend. Die ga ik maar eens volgen. Op haar site staat van alles over haar te lezen. Geboren in Papendrecht, gestudeerd in Leiden, gewoond in Rotterdam, Utrechtse Heuvelrug, en nu Zeeland. Ze schrijft boeken in opdracht, zoals over Aboutaleb, over Klaas Hendrikse de atheïstische dominee. Mensen kunnen haar een portret van zichzelf laten schrijven via een coach.

Ik lees er een column over een gesprekje met een verman bij Tiel. ‘Aan de overkant. De Vreeman en ik’ heet het. Mooi. 

Haar website:

Geen opmerkingen: