zaterdag 18 maart 2017

Drank

 Gelezen: 'Hallo muur' van Erik Jan Harmens. Vorig jaar was dit boek een keer gekozen door het DWDD-boekenpanel, toen Cas er nog in zat. Dat was een panel dat ik hoog had. 'Hallo muur' focust onbarmhartig oo roken en alcohol. Het was zo confronterend en eerlijk en mooi, herinner ik me dat ze zeiden.

Nu kwam ik de titel tegen in het aanbod e-boeken van Kobo en Bol.com. Omdat ik op vakantie nooit weet wat ik wil lezen wil ik altijd wel tien boeken mee, zo niet twintig. Met dat eindeloos-lezen-aanbod van de bibliotheek en nu ook Kobo Plus kan dat zonder dat ruimte in de koffer inneemt. Vandaag valt de keuze dus op dit boek. 

Harmens beschrijft er 25 jaar drinken, van zijn 18e tot zijn 44e. En dan ermee stoppen. Ermee stoppen gaat nog steeds evenzeer over alcohol als het drinken, want het verlangen blijft. Het is goed geschreven, geloof ik, maar ik vind het een naar boek. Misschien omdat er geen echte verlossing is. Geen verklaring. Geen oorzaak. Alleen maar al die eerloze verhalen. Want dat is het: eerloos. In die zin vond ik 'De uitweer' van Amy Liptrot interessanter, die haar heil na de verslaving zocht in de uitzinnige natuur van de Orkney eilanden. 

Geen opmerkingen: