zondag 19 december 2021

Geroosterde bloemkool

Zus&Zwager3 komen eten en ik heb mij voorbeeldig voorbereid, al zeg ik het zelf. De soep ‘s middags gemaakt en de rest voor zover kan voorbereid. Je moet bijvoorbeeld de kip een uurtje koken in kruidige bouillon. Omdat de bloemkool eerst geroosterd moet worden en daarna met de rest gebakken maak ik maar een tijdschema zodat ik ook nog gezellig bij het borrelen vooraf kan zijn. Het is een onverwacht lekker maaltje. Sinds ik keto kook komen er allerlei bloemkoolvarianten langs die ik niet kon bedenken. Nu weer met pesto, creme fraiche en zongedroogde tomaatjes. En dan nog geraspte kaas eroverheen.

Een beetje machtig is dit eten wel. Omdat de anderen er gebakken aardappeltjes bij eten zitten zij na afloop wel een beetje vol.

Vrijdagavond reed ik in een diepe duisternis terug van Friesland naar Utrecht en luisterde ik naar het radioprogramma ‘Mangiare’ van Petra Postel over eten. Ze hadden de verkiezingen van het lekkerste gerecht dat luisteraars hadden ingezonden dat ze ooit hun geliefde als eerste maaltijd hadden voorgezet. ‘First Plates’. De genomineerde luisteraars mochten een verhaaltje doen over die maaltijd in kwestie en hoe de nieuwe geliefde had genoten, iemand kookte die recepten voor de jury en die smikkelden en smulden dat het een oordeel was en dan de jurering. Ik wist niet dat ik het in mij had, een uur lang naar mensen luisteren die het over recepten hebben. Yvette van Boven vertelde dat zij en haar man twee keer per dag voor elkaar koken en eigenlijk alleen over eten praten. Ik vond het echt leuk.

Recept:
Radio-uitzending ‘Mangiare!’:

Geen opmerkingen: