zaterdag 18 december 2021

Datalek?

Er valt een mailtje in mijn mailbox afkomstig van mijn telefoonprovider, waarin staat dat mijn bestelling morgen wordt afgeleverd. Huh? Het blijkt om een dure iPhone 12 met abonnement te gaan. Huh? En dan een factuur. 1200 euro. Dat het bedrag automatisch wordt afgeschreven. Huh? 

Ik bellen naar de provider, maar dat is geen sinecure want we werken met een keuzemenu waar deze vraag niet bij zit. Als in een loop zwerf ik in dat keuzemenu van getal naar getal. En weerom. Uiteindelijk krijg ik een mens aan de lijn, maar zij vindt mijn vraag te ingewikkeld en verbindt mij door, waarna ik wéér in dat keuzemenu verdwaal. Like a nightmare. 

Na een kwartier krijg ik eindelijk weer een meisje aan de lijn, maar nu een andere. Moet ik het hele verhaal weer doen. Ik heb niets besteld, zeg ik weer. Komt dat mailtje wel echt van u? Ja dat kwam van hen. Zij ziet het ook in hun systeem staan. Er was op 7 december een bestelling geplaatst maar ook weer geannuleerd, en vanochtend dus weer. 

Haar advies: ik moet het pakje als het bezorgd wordt in elk geval niet aannemen. Er moet voor getekend worden. Maar wat kan hier achter zitten? vraag ik. Dat weet ze ook niet. Ze gaat het aan de afdeling fraude doorgeven, want dit heeft ze nog niet gehoord. Gaat u uw inlog maar wijzigen. 

Maar inlog wijzigen lukt niet. Inloggen niet en wachtwoord wijzigen ook niet. Heeft iemand heeft mijn inlog en mijn wachtwoord? Maar wat hebben ze eraan als dit pakje naar mij wordt gestuurd? Kan ik een afschrift krijgen van dit telefoontje? Nee dat kan niet. 

Het is héél stresserend. Moet de komende week bij de bank dagelijks alle incasso’s checken en deze dan blokkeren. Morgen maar naar de providerwinkel om er een mens over te spreken.

Geen opmerkingen: