Als ik Bobby bel zit hij naar een filmportret te kijken over Mariss Janssons, de chef-dirigent van het
Concertgebouworkest en het Symphonieorchester des Bayerischen
Rundfunks. Of hij over een uur nog terug mag bellen. Dan ga ik ook maar kijken, dan hebben we tenminste een gedeelde ervaring op niveau om over te praten.
De makers van de film
vergezellen de maestro op een reis naar Riga (Letland) waar hij opgroeide, de waar ze Jansons' ouderlijk huisbezoeken dat
hij voor het eerst sinds 1951 weer terugziet, evenals de opera waar zijn
ouders hem altijd mee naartoe namen. Zijn moeder was de zangeres Iraida
Jansons, zijn vader de dirigent Arvid Jansons.
In Sint Petersburg - waar Jansons als 13-jarige met zijn familie naartoe
verhuisde en waar hij tegenwoordig ook woont - bevinden zich vele
plekken die hem muzikaal beïnvloed hebben. In zijn oude muziekschool
treft hij vrienden uit zijn jeugd. In de Philharmonie van Sint
Petersburg, de plek waar zowel zijn vader als hijzelf werkte kijkt hij
terug op zijn eerste ontmoeting met Herbert von Karajan, die een grote
invloed op zijn carrière heeft gehad.
De makers observeren Jansons ook bij een Masterclass die hij aan het Koninklijk Concertgebouworkest geeft en terwijl hij in Salzburg repeteert met pianist Lang Lang en het Wiener Philharmoniker.
De makers observeren Jansons ook bij een Masterclass die hij aan het Koninklijk Concertgebouworkest geeft en terwijl hij in Salzburg repeteert met pianist Lang Lang en het Wiener Philharmoniker.
Wat een bijzonder mens. Helemaal muziek. Hele zachte beweeglijke fantasierijke geest. Toch (?) een echte leider die orkesten opzweept tot ongekende hoogten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten