zondag 30 juni 2013

Het delen van je partner

Ik wil graag weer eens naar een kerk, maar opeens niet meer naar de Augustinuskerk. Die ouderwetse katholieken, wat moet je ermee? Wat nu? We gaan maar eens naar de Janskerk. Die is tenslotte modern en oecumenisch. Er is vandaag een Anglicaanse voorgangster en er is in het kader van Roze Zaterdag een dienst met als thema vriendschap, liefde & relaties. En in het bijzonder het delen van je partner. Ik sta meteen een beetje schrap: want daar ben ik helemaal niet voor. Stel je voor dat ze nu van de kansel gaan roepen dat je je partner een beetje moet gaan lopen delen met de medemensch. 

De passage uit de bijbel die ze uitgekozen hebben gaat over Jacob en zijn huwelijk met de zusters Rachel en Lea, waarvan Rachel de jongste en beeldschoon is en Lea 'fletse ogen' had. Jacob lustte er wel pap van, want behalve dat hij verliefd was op Rachel, maakte hij allemaal zonen bij Lea. En bij de slavinnen van zowel Lea en Rachel.

De voorgangster weet er echt geen weg mee. Ze zegt dat ze meer sympathie heeft met de fletse Lea - wat ik me wel kan voorstellen want ze is zelf ook een beetje flets - en vertelt het verhaal nog maar eens helemaal na, begint een verhandeling over vrouwenhandel, en zegt dan geheel onverwacht Amen. Helemaal niets over het delen van je partner.

Op het plaatje een afbeelding van Rachel en Lea van Rosetti. Ik kan niet zien wie van beide Lea met de fletse ogen is. U? 

Geen opmerkingen: