woensdag 27 december 2023

Nieuwe zalen

Er is lange tijd verbouwd aan het Centraal Museum te Utrecht, om precies te zijn aan het Collectie-gebouw. Het deel waar de vaste collectie hing/hangt. Een week of wat geleden was er een trotse heropening van, ik had ook een uitnodiging, maar ik ging daar niet naar toe, want ik heb het niet zo op de vaste collectie van het Centraal Museum. De tijdelijke tentoonstellingen vind ik wèl leuk. Fris. Hedendaags.

Maar Elly stuurde mij vorige week een lóvende recensie uit de Volkskrant De artistiek directeur van het museum Bart Rutte had de journalist in kwestie helemaal ingepakt. En toen stuurde ze een heel erg leuke foto van een zaal. Deze. Dus ik ga toch. Vandaag. Het is heel druk. Allemaal kerstvakantie-bezoekers.

Op de een of andere manier vind ik de door Elly gefotografeerde zaal ook het leukst. Het is de kunstverzameling van de Utrechtse zus en broer Josephina en Lambertus van Baaren, telgen uit een welgestelde aannemersfamilie, toendertijd woonachtig aan de Oudegracht. Het zijn schilderijen die me aanspreken, impressionistisch en daaromtrent, die heeft dit museum verder niet zoveel. En volgens mij doet het gezellige behang ook een boel.

Ik vind er van alles van. In Den Haag hebben ze onderin het museum de Wonderkamers, een vrolijke verzameling kunstschatten. Voor kinderen. Kijk-eens-wat-wij-allemaal-bewaren-hier. Maar het is niet de meest overtuigende manier om de grootsheid van je collectie te presenteren, denk ik. Wel hebben ze een zaal met: ‘Kíjk! Gerrit Rietveld!’ Maar niet ‘Kijk! Pyke Koch’ of ‘Kijk! Jopie Moesman!’ Het is allemaal een beetje een allegaartje. Allemaal werken die ze heel erg mooi vinden en die ze zelf bij elkaar associëren. Weinig informatie over de kunstenaars. Ik had denk ik per kunstenaar of stroming waar je apetrots op bent een zaal, een foto van de kunstenaar en een biografietje plus aansprekende tekst over zijn/haar stijl doen. En een leuke anekdote. Dat is wat de mensen aanspreekt. 

Er wordt in de introductie steeds gezegd: Kijk zelf naar wat je ziet, maar er is veel te veel om te zien. Het is fijn als je aandacht geleid wordt. 

Ach het museum is nu veel beter dan het was, ze hebben echt hun best gedaan. Maar zo enthousiast als de Volkskrant-recensent ben ik niet.

Geen opmerkingen: