zaterdag 16 december 2023

May December

K. belt of ik mee ga naar een film, ze zou met een andere vriendin gaan, heeft kaartjes, maar die is plotseling verhinderd. Het gaat om May December. Omdat ik nauwelijks meer naar de bioscoop ga ben ik niet zo op de hoogte van nieuwe films, dus ik lees me vooraf maar even in. Zeer positieve recensies. Een actrice gaat het waargebeurde verhaal spelen over een onderwijzeres van destijds 36 jaar die een verhouding begon met een 13-jarige jongen. Zij heeft in de gevangenis gezeten, heeft daar een kind gekregen, en toen ze eruit kwam is ze met die jongen getrouwd. Over die affaire wordt een film gemaakt en de actrice gaat een paar dagen in dat gezin meelopen om het allemaal beter in- en aan te voelen.

Het is mooi gefilmd. Veel meer dan ik verwacht op grond van de recensies wordt de achtergrond van de film opengelaten. Ik weet niet of de filmer ervan uitgaat dat het schandaal van de vrouw die het aanlegt met een jongen en die daarvoor naar het gevang gaat algemeen bekend is, waarschijnlijk is dat in de USA het geval, maar hier toch minder. Hier gaat het toch echt over de actrice die de rol goed wil spelen. Of die nieuwsgierig is. Die in een wonderlijk gezin terecht komt. Die wel een soort van welkom wordt geheten maar niet erg open wordt benaderd. 

Geen opmerkingen: