zondag 29 september 2024

Dag Hammarskjöld

We gaan naar de Woudkapel omdat ze er een 'dienst'  hebben over de Zweed Dag Hammarskjöld, de eerste bijeenkomst in een reeks over moderne profeten en mystici. Hij was een beroemde diplomaat in dienst van de Verenigde Naties in de Koude Oorlog en hij is in 1961 omgekomen bij een vliegtuigongeluk in Afrika. Postuum kreeg hij de Nobelprijs voor de vrede. Bobby heeft drie edities van zijn (postume) boek Merkstenen in de kast staan. In Zuid-Zweden hebben we in 2018 zijn buitenverblijf bezocht, dat nu een museum is. De meditatiecirkel bij dat huis maakte diepe indruk op me. Mij staat bij dat hij daar met diverse regeringsleiders tijd heeft doorgebracht, in stilte, maar ik vind dat nu op Internet niet terug. Ik vind het een onbegrijpelijk boek, dat Merkstenen. Misschien is het wel heel diep, maar bij mij komt het niet binnen. 

Van tevoren zie ik een beetje op tegen de bijeenkomst omdat ik gelezen heb dat we in subgroepjes uiteen zullen en praten over iets wat ons raakt bij Dag. Mij raakt helemaal niets, namelijk.

Maak ik kom te zitten naast een Friezin, Akke, en wij krijgen een bijzonder geanimeerd gesprek. Eerst moeten we de ander wat vertellen wat ons getroffen heeft in de inleiding - en de ander mag luisteren en niets terugzeggen. En dan doen we de oefening met de repeterende vraag. De vraag luidt: wat betekent vrede voor jou? Je stelt de vraag aan de ander, die geeft een paar regels antwoord, dan zeg je dank je wel en dan stel je de vraag opnieuw. Dat is een bijzondere ervaring, je komt in een heel andere laag.

Daarna praat ik bij de koffie nog een half uur door met Akke. 

Geen opmerkingen: