dinsdag 13 augustus 2019

Millennials

In mijn mailbox zit weer een link naar het artikel-van-de-dag van Vrij Nederland. Het gaat over wandelen. Dat wil ik wel lezen. Een tijdje terug heb ik mij geabonneerd op hun dagelijkse nieuwsbrief met een gratis proefabonnement op hun site en die formule werkt goed voor mij, merk ik. De papieren VN is mij te dik, te veel. Daar lees ik twee stukken in en daar blijft het dan bij. Een artikel per dag is beter. 

Maar de proefperiode is net vandaag voorbij en nu moet ik mij echt abonneren. Anders kan ik het niet lezen. Het gaat om een soort essay door ene Lisa Bouyeure naar aanleiding van een boek getiteld Wanderlust van Rebecca Solnitz. Lisa heeft de indruk dat haar generatie van ‘millennials’ het fenomeen wandelen heeft uitgevonden. Ze noemt het hiking en vindt het iets totaal anders dan wat die oudere wandelmutsen doen. (In Duitland hadden ze ook al een nieuw woord: Pilgern, maar dat is geloof ik meer pelgrimeren.) Lisa is overspannen geweest (burn out) en heeft toen de heilzame werking van de dagelijkse wandeling ontdekt. Want wie wandelt kijkt om zich heen en niet de hele tijd op haar telefoon. 

Van mij mag ze hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar wat een onzin om te denken dat je iets anders doet en beleeft dan al die duizenden andere wandelaars die zich met de benenwagen langs velden en wegen bewegen. Ik snap niet dat Vrij Nederland met een groot percentage oudere wandelaars als lezer deze jeugdige obsessie met zichzelf niet een beetje kon relativeren.

Will vertelt in dit kader dat ze laatsten item had gezien waarbij twee millenniummeisjes kwebbelden het boek ontdekt te hebben. Dat boek lezen zo’n geconcentreerde verrijkende ervaring was. 



Geen opmerkingen: