woensdag 22 januari 2020

Opzeggen

Al jaren stoei ik met mijn abonnement op Vrij Nederland. Vrij Nederland is een oude waarde in mijn leven, een oude vriend. Ik gun ze wel een abonnement, maar ik vind het blad veel te dik en ik lees doorgaans maar een of twee artikelen. En voor oud papier vind ik het te duur. 

Toen het een tijdje terug van een weekblad een maandblad werd nam ik weer een halfjaar-proefabonnement, maar toen gebeurde hetzelfde, dus dat verlengde ik maar niet. Om toch op de hoogte te blijven abonneerde ik mij op de nieuwsbrief: dan kreeg je met enige regelmaat een link naar een artikel. Tot mijn verrassing las ik die steeds wel. Daarom koos ik een online abonnement voor €4,90 per maand: dan kreeg je elke dag een link naar één artikel. Ik kan VN ook in Blendle lezen, maar die 4,90 per maand gun ik ze. Dat is toch maar liefst € 58,80 per jaar. (Inclusief de papieren editie, kost een abonnement momenteel € 7,50 per maand, ofwel € 90).

De wereld van de abonnementen was decennia lang mijn wereld. Redacties en uitgeverijen hebben het niet gemakkelijk met de transitie van papier en online. Met het grillige gedrag van lezers. Met de hang naar gratis informatie. Hoeveel conferenties over businessmodellen ik wel niet bijgewoond heb. Bij VN stoeien ze er ook mee. Nog niet zo lang geleden is ook daar vrijwel de hele redactie de laan uitgestuurd. En ik ben alleen nog consument.  

Net komt er een mail in de mailbox van de hoofdredacteur himself, dat ze heel blij met me zijn als online abonnee, maar dat ik vanaf nu wel ik minder artikelen ga krijgen. Hoevéél staat er niet bij. Maar wel ‘relevanter‘ en ‘urgenter‘. En in elk geval regelmatig een column. Sorry Leen, maar ik ga eerst maar eens opzeggen. 

En vervolgens geraak ik in een krankzinnige opzeg-procedure. Het lijkt wel satire. Aanmelden kun je met alleen je e-mail adres, maar voor het opzeggen willen ze alles van je weten en uiteindelijk blijkt het opzeggen per opzegbrief per post te moeten, waar ik in de mail een pdf voor ontvang, die ik moet printen en in een brievenbus gooien. Of zij verzorgen die brievenbuspost voor me online à €3,99. Belachelijk. 

Het fijne met online abonnementen op bijvoorbeeld Netflix, Spotify, Blendle, Kobo, is dat je ze any moment online en ook op de telefoon kunt starten en stopzetten. Dat maakt de drempel laag en een abonnement is zo genomen. Dat bemoeilijken van opzeggen is zo old school. Daar win je geen zieltjes mee. Hier word ik echt chagrijnig van. Ze verdienen gewoon geen online abonnementen.

Je blijkt je abonnement ook telefonisch op te kunnen zeggen. Kim van de klantenservice zegt dat het een extra service is om de brief per post te kunnen opzeggen. Vanavond na 19u krijg ik een bevestigingsmail.

Consumentenbond over opzeggen:

Geen opmerkingen: