dinsdag 7 januari 2020

Rood en groen

Vandaag is het thema 'Communicatiestijlen' bij de cursus 'Succesvol naar werk'. We leren de rode gele, groene en blauwe persoonlijkheden met bijbehorend gedrag. Dat heb ik allemaal al zo vaak gezien, en wat moet je ermee, behalve dan als organisatie je blauw betalen om met dergelijke methoden te mogen werken. Ik kreeg zo'n cursus opgedrongen in november 2009, herinner ik me. Met het 'drijfverenwiel' en Steven Covey. DISC noemden ze het hier. Het DISC model bestaat uit vier temperamenten: dominant (rood), interactief (geel), stabiel (groen) en consciëntieus (blauw). Als je weet wat voor temperament je zelf hebt, en wat het temperament is van de persoon tegenover je, dan kun je misschien effectiever communiceren.

De juf is niet zo thuis in de materie en laat daarom maar wat filmpjes van YouTube zien.

Ik vind dat er verhoudingsgewijs wel veel groene (sociale, mensgerichte) vrouwspersonen in de klas zitten. Ik daarentegen ben een rood-gele: een resultaatgerichte dominante. Ik kan niet zo goed tegen gejeuzel-bij-de-koffiemachine. En dit is een en al gejeuzel-bij-de-koffiemachine. Hopelijk is de volgende les inspirerender.  Na afloop doe ik er nog maar een sollicitatie uit. Nee heb je, tenslotte.

Rood wil iets van groen:


Groen wil iets van geel:

Geen opmerkingen: