dinsdag 4 februari 2020

Keuzedagen

Zus2 is jarig en samen met Zus1 gaan we het vieren. We gaan met de trein. Zus1 gebruikt hiervoor de gratis ‘Keuzedag’, vroeger Vrij Reizen-dag geheten, voor senioren, en of ik dat ook al heb. Want ze wil upgraden naar de Eerste Klas. Nee, dat heb ik nog niet, want ik ben toch niet senior! Wel ben ik huiverig voor abonnementen die ik niet opmaak.

Maar een dagje Den Helder-met-korting kost al €25, dus dat geld van die Keuzedagen (26 euro) is er dan al uit. Maar Keuzedagen kan ik niet online bestellen, en ook niet gemakkelijk aan het serviceloket op het station, dat moet telefonisch, zegt de dame aan het serviceloket. Tenminste niet snel. Dan maar een andere keer.

En weinig gaat makkelijk aan die Keuzedagen, waarschuwen de zussen. Hoe het werkt? Je krijgt elke twee maanden een mail dat er weer een ‘Keuzedag’ voor je ‘klaar’ staat en die moet je dan ’ophalen’ via de kaartjesautomaat op het station. Daar moet je wel 10 minuten voor uittrekken, zeggen zij, want het is allemaal best omslachtig en onlogisch.

Vanwege mijn aandoening ‘apparatenstress‘ mijd ik die kaartjesautomaten vakkundig door automatisch uploaden van het saldo van mijn OV chipkaart.

Vandaag voor ik de deur uitga wil ik het afgerond hebben. Beurd is beurd. Dus bel ik het 030-nummer, zwoeg ik me door het keuzemenu heen waar geen ‘Keuzedag’ in voorkomt of iets wat er op lijkt, en dan gaat een telefoniste me helpen. Eerst moet ik meerdere malen mijn voorletters, adres, geboortedatum en e-mail adres doorgeven. Volgens haar heb ik alleen een OV-fiets als abonnement, mijn Dalurenabonnement staat niet in haar systeem. Maar die heb ik toch echt wel, zeg ik. maar dan komt ze erachter dat ik twéé accounts heb, dat van mijn Dalurenkaart staat nog op mijn vorige adres in Amsterdam. Huh? want daar heb ik ooit wel post over gehad in Utrecht.

Enfin, ze past alles aan, maakt nieuwe tabbladen aan waar je bij staat, waarbij ik nog een paar keer mijn voorletters, adres, geboortedatum en e-mailadres mag herhalen, maar daar doe ik natuurlijk niet moeilijk over. En dan leest ze een stuk of tien voorwaarden voor waar ik mee akkoord moet gaan. Doe maar.

Nu ik ze toch aan de lijn heb: er staat een pasfoto van ca 25à 30 jaar geleden op mijn OV-chipkaart. Kan die ook aangepast? Dat moet via ov-chipkaart.nl/ zegt ze. Dat u dat weet. In 2021 kan dat gratis, zegt ze, want dan krijg ik weer een nieuwe kaart.

Geen opmerkingen: