woensdag 16 september 2020

Kussenmaten

Het beddengoed is ook een thema. Toen wij gingen samenwonen namen Bobby en ik uit ons vorige leven nogal verschillende maten en stijlen mee. Zijn bed werd het, en mijn beddengoed, want ik heb alles lits jumeaux-formaat. Lekker groot. Nu zijn we toe aan nieuwe kussens en laten we dan de dekbedovertrekken ook eens bespreken. Want alles hangt met alles samen. Ik heb een voorliefde voor overtrekken met opvallende warme kleuren. Mijn lievelingsovertrek is diep donkerrood. Bobby houdt echter meer van ‘sereen’, en dan bedoelt hij wil zeggen van alle tinten wit en ecru. Zelf vind ik mijn rood en rustgevend warmhartelijk, zeker niet ón-sereen. Maar voor Bobby valt rood niet onder sereen. 

Mijn dekbedovertrekken zijn van Ikea van jaren her, en daar verkochten ze indertijd bij de dekbedovertrekken kussenslopen voor kussens van 40x50 cm in plaats van de gebruikelijke 50x60 cm. Een beetje klein dus. Ik was er best chagrijnig over, want zo dwongen ze je bij hun merk te blijven. Bij het mooie overtrek zaten kleine sloopjes. En dus worden de kleine kussen intensief gebruikt. Die zijn ook aan vernieuwing toe. Het is een complex vraagstuk waarmee we naar Ikea gaan.

’Die kussens van 40x50 verkopen we al lang niet meer’, vertelt de verkoper. ‘We zijn vijf jaar geleden overgestapt op de voor Nederland gangbare maten.’ Eh, wat nu? Want ik wil best af en toe onder serene lakens, maar niet altijd. Om de week. Geven en nemen. Maar bij mijn dekbedovertrek horen wel die kleine sloopjes. Moeten die dan weg?

We kopen dus nu eerst een set ‘sereen’ beddengoed en ik ga elders op zoek naar de kleinere kussens. Ze worden -  blijkt - aangeboden als ‘kínderkussens’. Van 15 tot hónderden euro’s. Dat u het weet.

Geen opmerkingen: