Ben ik alwéér bij de garage! De lampjes op het dashboard: als daar een van gaat branden is er toch altijd enige paniek. Kan ik doorrijden of moet ik acuut stoppen? Vandaag brandt er een lampje dat ik nog nooit brandend gezien heb: dat van het motorblok. Het is op de A27 bij Huizen, er zijn geen parkeerplaatsen voorhanden of benzinestation tot thuis.
Laatst was ik ook al aangehouden door een motoragent dat een remlicht het niet deed, kortom de hoogste tijd om even langs te gaan.
De katalysator is kapot, constateert de garageman. Hij reset de instellingen en nu brandt het lampje niet meer. Maar, waarschuwt hij: misschien gaat-ie gauw wéér branden. Op zich is het niet zo erg, die katalysator is een middel om vervuiling door oudere auto's tegen te gaan, Misschien komt-ie zo niet door de APK. Kosten van een nieuwe katalysator zijn ruim 500 euro. maar doorrijden levert geen gevaar op. wel meer vervuiling.
Van de site Autoweetjes: 'De katalysator bevindt zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor of onder de auto. De katalysator zet schadelijke stoffen in uitlaatgas om in stoffen zoals koolstofdioxide, stikstof en waterdamp. In de katalysator is een keramische blok aangebracht met kleine doorgangen wat eruit ziet als honingraat. Er zitten edelmetalen in verwerkt: platina, palladium en rhodium, die een aanzienlijke waarde hebben. Daarom wordt de katalysator zodra hij verstopt zit of kapot is gerecycled om deze edelmetalen terug te winnen. De oude is best wat waard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten