zondag 13 maart 2022

Hongaars

De Duitse koorvriendinnen zijn in de Corona-tijd alle drie uit het koor gestapt. Twee van hen komen misschien weer terug als ze niet meer bang zijn voor Corona. De derde zit nu op een Hongaars koor in Amsterdam. En dat koor heeft een koor uit de stad Szeged in het zuiden van Hongarije (tegen de grens met Servië) uitgenodigd en een gezamenlijke uitvoering in een jaren zestig katholieke kerk in Amsterdam Slotervaart. Of ik kom luisteren.

En zo bevind ik mij ineens een avondje in een Hongaarse enclave. Ik zit naast een enthousiaste 75-jarige Hongaarse dame, die in 1969 voor de liefde naar Nederland is gekomen en VVD mij uitlegt dat Slavische mensen bloedserieus zijn en Nederlanders in vergelijking nogal nonchalant. Ze zingen prachtig, klassiek, vooral gewijde muziek, zowel het Nederlands-Hongaarse als het Hongaars-Hongaarse koor. 





Geen opmerkingen: