zaterdag 30 maart 2024

Paula

Gelezen: Hier zijn is heerlijk door de Franse schrijfster Marie Darrieussecq. Het is een biografie over Paula Modersohn-Becker. Ik werk nog aan een artikel voor Museumkijker.nl over de Kunsthalle in Worpswede, maar daarna wil ik iets schrijven over het Paula Modersohn-Becker-museum in Bremen. Leen wist van de week van deze biografie, die ik me ineens ook herinner, 2017, en bij de bibliotheek is hij in twee dagen al beschikbaar. Er zijn ook films en documentaires over Paula M-B gemaakt, best veel, maar toch blijft ze maar onbekend. 

Ik had liever een geromantiseerde biografie, waarin alle gebeurtenissen invoelbaar waren gemaakt. De jeugd in Dresden, de verhuizing naar Worpswede om svhilderles te nemen, dd vriendschap met Clara Westhof en Rilke, de reizen en verblijven in Parijs, de gesprekken met Otto Modersohn die uiteindelijk haar echtgenoot werd. Haar zorg voor zijn dochtertje, haar kookcursus, haar blijvende ambitie en trek naar Parijs. Haar plan om te scheiden en toen kwam ze toch weer bij hem terug. 


Geen opmerkingen: