dinsdag 29 november 2011

'Heb jij nog een televísiegids?'

We hebben websitevergadering en we willen iets doen met RTV-rubrieken. Aan het eind moeten we afspreken wie een inventarisatie maakt van de tv- en radioprogramma's die wellicht relevant kunnen zijn. Ik stel voor: 'Ik neem morgen de televisiegids wel mee' en Vinnie schiet spontaan in de lach: 'Heb jij nog een televisiegids? Jij? Een televisiegids? Dat zoek je toch op je telefoon op? Of je kijkt in de kránt! Wie heeft er nou nog een televisiegids!'

Ik kijk niet veel tv. Zit meer in een boek of op internet. Of op de telefoon. Kijk als ik niet kan slapen wel eens 's nachts naar DWDD en als het nodig is zie ik dingen terug op Uitzending Gemist.

Op een dag - jaren geleden alweer - was ik ineens zo geraakt door een VPRO-programma dat ik akuut besloot lid te worden. Intelligente televisie, kom daar maar eens om. Zelf ben ik ook meer van de talkshows en een sitcom, en nieuws op de radio, maar als ik wel aandacht kan opbrengen vind ik goeie tv echt de moeite waard. En als ik nou in de VPRO-gids de aanbevelingen zou lezen, dacht ik, wie weet werd ik dan wat selectiever. 'Ja maar lid worden', zegt Vinnie, 'dat is wat anders. Dan hoef die gids toch niet. Een televisiegids!'

De youngsters praten over de televisiegidsen die hun ouders of grootouders hadden. Als relicten uit een ver verleden. De Vara-gids, De Veronica-gids. Er komt iemand bij staan van sales: 'Waar hebben jullie het over? Televisiegidsen? Wij hadden vroeger de Mikro-gids.' Ik begin maar niet over de EO-gids.

Waarom ik die gids heb? Ik zoek inderdaad alles in nrc-next en op de TVGIDS-app. Ik lees nooit in de gids, maar Bobby wel. Door die VPRO-gids lijkt het toch nog een beetje dat wij zielsverwanten zijn, leg ik Vinnie uit. Now we're talking. Dit argument snapt hij. Hij zit namelijk ook veel aan de iPhone gekleefd, Wordfeud heeft het gedrag er niet beter op gemaakt. Het thuisfront dat dat allemaal niet doet vindt dat niet fijn.

Geen opmerkingen: