maandag 4 februari 2013

#ozng

Als je horizontaal leeft dan is de app Uitzending Gemist een uitkomst. Er zijn allerhande interessante documentaires en enige Nederlandse films en series op te vinden. Van die dingen waar ik doorgaans geen tijd voor heb. Maar nu leidt het een beetje af van mijzelf en de pijnen en als het teveel wordt zet je het gewoon even stop. Ik zie van alles boeiends: een film over een pubermeisje en haar demente oma. Heel ontroerend. Een speelfilm over een huwelijksdag met Isa Hoes in de hoofdrol als oudste zus van de bruidegom, ceremoniemeester en ontzettende controlfreak, Birgit Schuurman als haar snollerige zusje die haar echtgenoot verleidt, hun moeder met al haar exen, de oude oma met haar nieuwe minnaar. Alles loopt enorm uit de hand en toch weer goed af. Goed scenario.

Maar het meest verbaast me dat ik nu al drie EO-programma's heb gezien en boeiend vind. De EO was na de NCRV altijd de omroepvereniging van mijn ouders en die haatte ik. Maar de EO heeft ex-gelovigen als doelgroep en onderwerp gevonden en maakt daar boeiende programma's over.

Tijs van den Brink heeft nu 'Adieu/God?' als nieuwe serie waarin hij helemaal open mensen over hun ervaring van God en het geloof bevraagt. Oud-doelman Hans van Breukelen en SP-kamerlid Sharon Gesthuizen, tevens beeldend kunstenaar. Hij kan ze gewoon laten uitpraten. Er komt geen oordeel of tegenspraak.

En ik kijk naar deel 1 van de serie 'Op zoek naar God' (#ozng), een kopie van de BBC-serie waarin vijf mensen een tijd in een klooster gingen. De EO heeft vijf wilde BN-sters gezocht en gevonden. Ik vind t een beetje over de top, had liever gewonere mensen gezien, maar ga het wel volgen.

Corry twittert dat ze het zo inspirerend vindt, ik reageer op twitter dat ik het volstrekt over de top vind, maar wel ga kijken. Dat ik zelf immers ook stilteretraites in klooster doe, maar nooit op zoek naar God. Nu wil Corry mee.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Geen opmerkingen: