zondag 7 september 2014

Heimat

We zitten inmiddels al in  deel 4 van de tv-serie Heimat. Hij werd uitgezonden in de jaren tachtig, maar toen keek ik niet. Ik zag er vooraf een beetje tegenop, omdat ik zwaar Duits oorlogsleed verwacht. Trauma's. Tot nu toe valt het mee. Ik had me niet gerealiseerd dat het veel Duitsers met de komst van Hitler financieel veel beter ging. De Partei en de Hitlerjugend waren er wel, maar toch nog een beetje in de marge, tenminste daar in dat dorp in de Hunsrück. Ik vind het nu al prachtig, de beelden, de landschappen, de mensen, de karaktertekening. Maar ook heel dreigend, omdat je weet dat het heel erg wordt.

Er zijn meerdere Heimat-series, begrijp ik nu. Deze speelt tot 1980 in de Hunsrück, de tweede in de jaren zeventig in München, de derde van 1989 tot 1999 in Berlijn rond en na de val van de Muur. In totaal zijn Heimat 1 tot en met 3 wel 32 afleveringen.

Misschien wil ik tussendoor wel wat luchtigers, waarschuw ik. 

Geen opmerkingen: