dinsdag 2 september 2014

Spits

'Mama! Mama! Mama! Mama! Mama! Mama! Krijs! Krijs! Krijs!' Omdat ik om 20 uur in het nieuwe Tivoli/Vredenburg moet zijn en ik tot 18 uur werk lijkt het me een goed plan om met de trein te gaan. Want er staan files op de A10 en de A2 van Amstel tot Holendrecht. Afgelopen zaterdag met de trein naar Rotterdam is goed bevallen, het is best relaxed als je niet op de weg zit.

Was ik even vergeten wat de spits is? Iedereen  moet staan en tussen al die vermoeide staande mensen een kinderwagen met een krijsende baby. 'Mama! Mama! Mama!' Wat een volume, wat een longinhoud! 'Mama! Mama! Mama!' En de mama werpt helemaal geen verontschuldigende blikken om zich heen .

Het nieuwe Tivoli/Vredenburg is nu wel eindelijk open, maar nog niet helemaal af. De ingang is niet te vinden. Twee andere zoekende zielen zeggen: Vroeger stond Vredenburg bekend om het doolhof bínnen. Nu is er ook een doolhof búiten.

Het nieuwe café is er ook nog niet. Ik zit in de oude vestiaire. Hier is niets veranderd, stellen mijn mede-concertgangers vast. Helemaal niets. Straks ga ik naar de Grote Zaal. Daar is ook niets veranderd.

Geen opmerkingen: