zaterdag 2 november 2019

Nog eenvoudiger

Ik haal wel eens recepten van de site ‘Chicks Love Food’ die daar heerlijke recepten hebben met maar vijf of zes ingrediënten, nu stuit ik in de bieb op hun Vlaamse evenknie Pascale Naessens, die in België heel populair is maar hier iets minder beroemd. Slechts víer ingrediënten en toch heel bijzonder en lekker? Dat lijkt me wel wat voor de doordeweekse dagen dat je geen zin hebt in al te veel gedoe.

Het is een heel aantrekkelijk en uitnodigend boek, makkelijke recepten, mooie fotografie, je krijgt overal zin in. Ze deelt het in in kooktijd: 15 minuten, 20 minuten, 25 minuten.... grappige indeling. En ze gaat uit van een goed gevulde voorraadkast met kruiden, olie, mosterd, sojasaus, citroen en meer van die smaakmakers.

Wel is het koolhydraat-arm, dus als je denkt dat het niet helemaal genoeg is kan je er ook wat brood of aardappelen naast verzinnen. 

Mijn eerste recept is een ‘Dikke kikkererwtensoep’ met prei en kikkererwten dus, groene Thaise curry en oosterse ras-el-hanout-kruiden, en bovenop de soep zacht uitgebakken licht gecaramelliseerde uienringen. Erg verrassend. Ik serveer er dus wat ciabattabrood bij.

Het is ook nog eens je reinste budgetkoken: je hoeft alleen twee preien, een blikje kikkererwten en twee ciabattabroodjes aan te schaffen, ervan uitgaande dat je de kruiden in je keukenkast hebt staan. Vooralsnog is dit kookboek een aanrader.




Geen opmerkingen: