zondag 24 november 2019

We’ll remember Thee

Bij de kerk in Maassluis doen ze het gedenken van de doden niet met Allerzielen, maar op de laatste zondag van het kerkelijk jaar, zoals dat heet. Dat kerkelijk jaar begint met Advent - volgende week dus. Alle namen van de overledenen uit de goegemeente worden opgenoemd en de nabestaanden mogen dan naar voren komen en een kaarsje aansteken. Dat vind ik mooi.

Verder word ik echter heel iebel van deze kerk. Zo protestants. Dat mag ik zijn, iebel, want zelf ging Schoonmama er ook niet graag naar toe sinds te Maassluis de Hervormden zich verenigd hadden met de Gereformeerden tot PKN. Zij was van oorsprong van de Hervormden. De laatste jaren kon ze niet meer naar de kerk en keek ze thuis op zondag altijd naar de eucharistie. Dat deed ze sinds wij haar in Amsterdam eens meegenomen hadden naar de katholieke Nicolaaskerk bij Amsterdam CS. Wat vond ze dat mooi.

Maar ja deze dominee leidde de uitvaart zowel van Schoonpapa als van Schoonmama. Hij galmt bij het voorgaan. Hij zal zijn opvattingen over het dominee zijn hebben, maar voor mij speelt hij het toneelstukje dominee. daar kan ik niet tegen. Zijn normale stem klinkt heel anders. Dat weet ik van die gesprekken aan de keukentafel.

Geen opmerkingen: